Gerenoveerd Arsenaal feestelijk geopend

Al in april 2020 werd het Arsenaal opgeleverd als onderdeel van de Humanities Campus. Maandagmiddag 13 juni werd het gebouw feestelijk geopend door Martijn Ridderbos, vice-voorzitter College van Bestuur en decaan Mark Rutgers van de Faculteit der Geesteswetenschappen.

Het Arsenaal is na het PJ Vethgebouw, het tweede gebouw van de Humanities Campus dat is gerenoveerd en in gebruik is genomen. Decaan Mark Rutgers: ‘Met dit prachtige gerenoveerde Arsenaal zijn we een stap dichter bij onze ambitie om een duurzame, goed toegankelijke en eigentijdse Humanities Campus neer te zetten.’

Een duurzaam Arsenaal

In de studie lounge op de voormalige binnenplaats is de zitkuil uit de jaren tachtig verdwenen. Grote tafels met planten en stopcontacten zijn ervoor teruggekomen, de prachtige houten constructie is gebleven en veel mooier in het zicht gebracht. Moderne installaties zijn geïnstalleerd en betere isolatie is aangebracht. Andere duurzame kenmerken: het dak is voorzien van 170 zonnepanelen, het hout van de trappen is gerecycled (afkomstig uit het gebouw) en de tafels in de common room en in de vergaderzaal op de begaande grond zijn gemaakt van oude militaire jasjes. In de toekomst wordt het Arsenaal aangesloten op het warmte-koude opslagsysteem dat wordt geïnstalleerd op de pleinen van Cluster Noord en Cluster Zuid aan de Witte Singel.

Mark Rutgers: ‘Het is en blijft onmiskenbaar een Arsenaal, maar met een modern jasje, waar veel studenten prettig kunnen studeren, waar medewerkers rustig kunnen werken en waar voldoende plekken zijn om elkaar te ontmoeten.’

In gebruikname

Het Arsenaal is sinds april 2020 de thuisbasis voor de medewerkers van het instituut Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS) en medewerkers van de gedeelde bacheloropleidingen Engels en Duits van het instituut Leiden University Centre for Linguistics (LUCL) en het LUCAS. Vanwege corona was een feestelijke opening eerder niet mogelijk. In de tussentijd hebben de medewerkers ervaring opgedaan met het nieuwe werken. Met gedeelde kamers, te reserveren overlegkamers en opslagmogelijkheden voor ordners en boeken met meerdere planken in de werkkamers en grote persoonlijke kasten op de gang.

Martijn Ridderbos, vice-voorzitter CvB: ’We zijn enorm trots op dit prachtige gerenoveerde pand, waarin we veel duurzame elementen hebben kunnen realiseren. Het is fijn om te horen dat de medewerkers van het LUCAS en LUCL hier tot volle tevredenheid gehuisvest zijn. Deze werkomgeving is een voorbeeld van hoe de nieuwe werkpleknorm in de praktijk kan uitpakken. Ik wens de faculteit Geesteswetenschappen veel werkplezier en succes in dit moderne én historische pand met een sfeer die veel mensen zal aanspreken.’

Renovatie

De voorbereiding voor de renovatie van het Arsenaal startte in 2016 met de verhuizing van de East Asian Library naar de Universiteitsbibliotheek en later, in 2018, met de verhuizing van het instituut Leiden University Institute for Area Studies (LIAS). Daarna werd het Arsenaal tijdelijk gesloten. Ernst Hoek van architectenbureau Hoek en De Wit heeft het ontwerp afgemaakt en de bouw begeleid, waarbij goed geluisterd is naar de wensen van de toekomstige gebruikers. De Leidse aannemer Du Prie had veel oog voor de omgeving en heeft het monumentale pand grondig verbouwd tot een moderne lichte locatie. Er zijn maar liefst 100 zelfstudieplekken, twee collegezalen ofwel Active Learning Classrooms, werkkamers voor medewerkers, ruimtes voor studieverenigingen en de onderwijsadministratie is er gevestigd.

Historie van het pand

De voormalige kazerne werd aan het begin van de 19e eeuw gebouwd aan de rand van de Leidse Binnenstad. In 1980 is het gebouw voor het eerst gerenoveerd door de Universiteit. In 1981 nam de Faculteit Letteren (voorloper van de Faculteit der Geesteswetenschappen) het gebouw in gebruik voor het onderwijs. Na 40 jaar had het gebouw opnieuw een opknapbeurt nodig om aan te sluiten bij de ambitie van een aantrekkelijke en duurzame Humanities Campus.