Geslaagde feestelijke opening Books that made History

Het was weer gezellig druk in het Rijksmuseum van Oudenheden! Op 22 juni is de zomertentoonstelling ‘Books that made History’ van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) en het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) geopend. In de tentoonstelling zijn 25 Leidse boeken uit de collecties van de UBL te zien die de wereld blijvend veranderden. Tijdens de feestelijk avondopenstelling waren er diverse speedlezingen, muziek en kon ook de nieuwe tentoonstelling ‘De papyrus uit het graf van Qenna’ rond het recent gerestaureerde, drieduizend jaar oude ‘dodenboek’ worden bezocht.

In een volle Tempelzaal  van het RMO werd de Books that made History tentoonstelling geopend door Annetje Ottow, Voorzitter College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Zij en Kurt De Belder, Directeur van de UBL. spraken over de rol van de Universiteit in de geschiedenis van de wetenschap en maakten ook hun pleidooi voor een boek uit de tentoonstelling, of, in het geval van De Belder, voor een boek dat opgenomen had moeten worden: Johan Huizinga’s Herfsttij der Middeleeuwen. Na het officiële gedeelte kon het publiek de tentoonstellingen bekijken en in de Books that made History tentoonstelling stemmen op hun favoriete boek. Ook de muur met suggesties groeide in de loop van de avond gestaag.

Speedlezingen

Het avondprogramma was gevuld met informatieve speedlezingen van experts over de beide tentoonstellingen. Carl Haarnack, oprichter van Buku – Bibliotheca Surinamica en Garrelt Verhoeven, hoofdconservator van de UBL spraken over Wij slaven van Suriname van Anton de Kom, het boek dat in de jaren 1960 Nederlandse ogen voor het eerst opende voor de gruwelijkheden van het slavernijverleden en waarvan het manuscript werd (her)ontdekt in de Leidse Universiteitsbibliotheek. Kasper van Ommen, conservator Westerse gedrukte werken van de UBL, brak als ambassadeur een lans voor Josephus Scaliger en besprak het selectieproces dat aan de tentoonstelling vooraf ging. Andere lezingen, van onder meer Scaliger-hoogleraar Rick Honings en voormalig directeur van Museum Boerhaave, Dirk van Delft, behandelden respectievelijk het proefschrift van Hoesein Djajadiningrat, de eerste Indonesische student die promoveerde aan de Universiteit Leiden en het typoscript voor een wetenschappelijk artikel over zwaartekracht en de algemene relativiteitstheorie, dat door Albert Einstein werd achtergelaten bij zijn vriend Paul Ehrenfest.

Books that made History

De tentoonstelling Books that made History is het resultaat van een samenwerking tussen de UBL en het RMO. De zomertentoonstelling over 25 buitengewone en invloedrijke boeken uit de collectie van de UBL  is tot en met 4 september 2022 te zien in het RMO. De tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door Leiden Kennisstad, het Prins Bernhard Cultuur Fonds, Uitgeverij Brill, Cultuurfonds Leiden en de Stichting Vrienden van de Universitaire Bibliotheken Leiden.

Boeken die geschiedenis schreven

Kunt u geen genoeg krijgen van de fascinerende verhalen over boeken en auteurs in de tentoonstelling? Tijdens de opening werd ook de publicatie Boeken die geschiedenis schreven gepresenteerd met essays over de 25 werken, die nog meer context en achtergronden bieden. Het boek dat is uitgegeven bij Uitgeverij Athenaeum, werd samengesteld door Kasper van Ommen en Garrelt Verhoeven en is nu voor 27,50 euro verkrijgbaar in de boekhandel en de museumwinkel van het RMO.

Books that made history | Van kluis naar kussen special

Wilt u voordat u naar de tentoonstelling gaat alvast meer weten over de boeken die te zien zijn? In deze speciale uitzending van de serie tafelgesprekken Van kluis naar kussen, bespreken Anna de Wit, senior projectleider presentaties Rijksmuseum van Oudheden, Pieta van Beek, wetenschappelijk onderzoekster en publiciste, Carel Stolker, voormalig rector magnificus, en Kasper van Ommen, initiator van de tentoonstelling en conservator Westerse gedrukte werken met hoofdconservator Garrelt Verhoeven verschillende boeken uit de tentoonstelling.
Bekijk de uitzending.

Books that made history special