Het belang van een betrokken alumninetwerk

Een van de leuke aspecten van mijn werk is dat ik met zoveel verschillende alumni in contact kom. Het is ontzettend belangrijk dat we met onze alumni al op jonge leeftijd een goede band opbouwen. De universiteit kan oud-studenten helpen bij het verder ontwikkelen van skills en het uitbreiden van hun netwerk en zij zijn ook waardevol voor onze eigen organisatie en huidige studenten.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Dit keer is de beurt aan Annetje Ottow.

Het alumnibureau organiseert voor alumni ontzettend veel activiteiten om hen betrokken te houden bij de universiteit. Door die cursussen, lezingen en nieuwsbrieven blijven ze op de hoogte en kunnen ze ook na hun afstuderen gebruikmaken van de expertise die wij in huis hebben. Zo zorgen we dat iedereen dat Leidse gevoel blijft ervaren. Het Leids Universiteits Fonds (LUF) beheert vele fondsen en financiert onderwijs en onderzoek. Vele studenten en medewerkers ontvangen elk jaar giften uit het fonds. Namens de Universiteit Leiden zit ik in het dagelijks bestuur van het LUF.

Jonge Alumni Netwerk

Vorige week maakte ik kennis met het Jonge Alumni Netwerk, JAN. Ook dit netwerk organiseert allerlei activiteiten, zoals cursussen en bijeenkomsten. Het was mooi om te merken hoe enthousiast zij zijn en ze zich voor de Universiteit Leiden en de jonge alumni inzetten. Tijdens de gesprekken werd duidelijk dat zij behoefte hebben aan meer bekendheid onder afgestudeerden. Zij hebben veel aan dit netwerk, maar moeten het wel weten te vinden. Hoe zorg je ervoor dat studenten vanaf dag één het alumninetwerk en het LUF leren kennen? Daarover sprak ik met het JAN-bestuur.

Want het geldt ook andersom: Veel alumni zitten op relevante posities en kunnen verbindingen leggen met samenwerkingspartners, deuren openen naar politici en andere stakeholders. Iemand uit het bedrijfsleven kan ontzettend waardevol zijn voor een promovendus of een student die een stageplek zoekt. En alumni zijn natuurlijk potentiële deelnemers aan ons eigen onderwijs voor professionals. Zo zijn er veel kansen die we nog scherper op het netvlies kunnen hebben.

Fondsenwerving

Ook de schenkers zijn voor onze universiteit heel belangrijk. Wij onderhouden veel contact met hen en kijken op welke wijze er meer financiering mogelijk is. Het LUF gaat nu campagne opzetten, waarbij de stimuleringsprogramma's van de universiteit in de etalage worden gezet. Een hele mooie fondsenwerving die hopelijk veel mensen enthousiast gaat maken voor financiering van al het mooie werk dat binnen onze universiteit plaatsvindt. Zo kunnen schenkers heel gericht bijdragen aan onderzoek dat zij belangrijk vinden.

'Als je zelf een mooie tijd in Leiden hebt gehad, dan wil je graag dat de huidige generatie dat ook krijgt.'

Denk als onderzoeker ook aan het LUF als je op zoek bent naar financiering. Wellicht zijn er mogelijkheden waar het LUF een bijdrage aan kan leveren. Er zijn veel kansen die we beter zouden kunnen benutten. Ook studenten kunnen voor reizen in het buitenland, maar ook voor andere ondersteuning bij het LUF terecht. Zo heeft het LUF een noodfonds ingericht naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. Studenten of medewerkers die door de oorlog in nood zijn kunnen een bijdrage van het LUF ontvangen.

Als je zelf een mooie tijd in Leiden hebt gehad, dan wil je graag dat de huidige generatie dat ook krijgt. Daarom zijn alumni altijd bereid iets terug te geven. Zo bouwen we samen aan een netwerk van geïnformeerde en betrokken alumni die met hun tijd, talent en geld bijdragen aan de verwezenlijking strategische doelstellingen van de Universiteit Leiden. Dat is prachtig om te zien!

Herken jij je in dit verhaal? Of deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl