Het Leids studentenportaal: de student centraal

De digitale studie-omgeving van de universiteit wordt uitgebreid met het Leids studentenportaal: één plek waar studenten alle informatie kunnen vinden om hun studie te organiseren.

Vanaf 15 juni kunnen reguliere bachelor- en masterstudenten gebruikmaken van de eerste versie van dit voor de Universiteit Leiden op maat gemaakte portaal. Zij kunnen hier hun studie plannen, studieresultaten bekijken en inschrijven voor vakken en tentamens. Daarnaast is hun persoonlijke rooster te zien in MyTimetable. Via het berichtencentrum ontvangen studenten allerlei belangrijke notificaties zoals in- en uitschrijfbevestigingen, publicaties van nieuwe studieresultaten et cetera.

Plannen

MyStudymap is het onderdeel binnen het portaal waar studenten voor komend semester kunnen plannen en zich kunnen inschrijven voor het onderwijs. Zij zien hier welke vakken ze moeten volgen en wanneer deze worden gegeven. Via een directe link met de studiegids kan meer informatie worden opgehaald en kunnen (keuze)vakken worden toevoegend aan de planning. Op het moment dat de inschrijfperiode start, kunnen studenten zich vanuit deze planning direct inschrijven voor alle onderdelen van een vak (hoorcolleges, werkcolleges en tentamens).

'Er zijn veel minder loketten waar je heen moet om iets geregeld te krijgen.’

Gebruiksvriendelijker

Studenten van de faculteit der Geesteswetenschappen en het LUMC konden het studentenportaal afgelopen maanden al gebruiken. Een van hen is Jaco Hollebrandse. De student Rechten en Filosofie vindt het vooral fijn dat veel systemen nu zijn gecentraliseerd. ‘Je cijfers, rooster, planning, alles kan je hier vinden. Er zijn veel minder loketten waar je heen moet om iets geregeld te krijgen. Het is een stuk overzichtelijker dan het was.’

Ook de gebruiksvriendelijkheid is volgens hem veel beter en intuïtiever dan uSis, waar studenten zich nu mee inschrijven voor vakken. ‘De eerste keer dat ik mij via uSis moest inschrijven voor een keuzevak, heb ik iemand gebeld omdat ik er niks van snapte. Het inschrijven kostte ook veel tijd. Van tevoren maakte ik lijsten op papier met studieactiviteiten en de bijpassende nummers. Als de inschrijving dan openging, moest ik als een malle al die getallen intypen en hopen dat er nog plek was bij de vakken die ik wilde volgen. En als dat niet zo was moest je weer helemaal opnieuw vakken en cijfers opzoeken in de studiegids om te kijken welke studieactiviteiten je dan moest hebben. Nu kan het nog steeds voorkomen dat er iets vol zit, maar dan kan je gelijk een andere activiteit aanklikken.’

Wachten

De eerste keren dat Hollebrandse het nieuwe studentenportaal gebruikte, werkte het nog niet vlekkeloos. ‘Het is een systeem met heel veel potentie, maar doordat het helemaal nieuw is ontwikkeld, zijn er nog wat kinderziektes.’ Het grootste minpunt volgens hem is de wachtrij waar je in terecht komt als je je wilt inschrijven voor studieactiviteiten. ‘En als je dan in het systeem bent en hebt aangegeven welke vakken je wilt volgen, kan het zijn dat je nog een tijd moet wachten om te weten of je ergens voor bent ingeschreven.’

Het studentenportaal is nog niet af, verbeteringen worden continu doorgevoerd.

Nog meer functionaliteiten

Het studentenportaal is dan ook nog niet af en verbeteringen worden continu doorgevoerd. Zo hebben de ervaringen van studenten Geesteswetenschappen en het LUMC al geleid tot aanpassingen in het studentenportaal dat vanaf 15 juni beschikbaar is.

Nadat de eerste versie in gebruik is genomen, worden ook nog nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Ook die worden op maat gemaakt voor Universiteit Leiden en dat kost tijd. Prioriteiten voor de doorontwikkeling worden met studenten en medewerkers afgestemd.

Meer informatie over het plannen en inschrijven via MyStudymap.

Harmonisatie Onderwijslogistiek

De ontwikkeling van de eerste versie van het studentenportaal maakt onderdeel uit van het universiteitsbrede programma Harmonisatie Onderwijslogistiek. Het doel van dit programma is om studenten beter in staat te stellen regie te voeren op hun studie door processen te harmoniseren, logischer in te richten en informatie gebruiksvriendelijk, samenhangend en eenduidig te presenteren. Binnen dit programma wordt ook gewerkt aan het automatiseren en optimaliseren van het roosterproces en het eenduidig registreren en publiceren van studieresultaten.

Foto: Marc de Haan