RISE Award toegekend aan emeritus hoogleraar Jetty Kleijn

De RISE Award gaat dit jaar naar emeritus hoogleraar Jetty Kleijn (LIACS). Volgens het bestuur van RISE zette Kleijn zich de afgelopen jaren enorm in voor gendergelijkheid binnen het LIACS en de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Het is de eerste keer sinds de invoering van de prijs in 2018 dat de award aan een vrouw wordt uitgereikt.

‘Al sinds haar indiensttreding in 1982 is Jetty een rolmodel voor alle vrouwelijke wetenschappers en studenten bij het LIACS’, complimenteerde RISE-bestuurslid Irene Groot in haar speech. In de loop der jaren initieerde en ondersteunde Kleijn belangrijke activiteiten, zoals de Informatica Ladies Day, jaarlijkse lunches ter gelegenheid van de Ada Lovelace Day en Internationale Vrouwendag.

Een rolmodel voor vrouwen van alle leeftijden

‘Jetty speelde een grote rol bij het opstarten van verschillende belangrijke initiatieven om bètavakken bij meisjes op middelbare scholen te promoten. Ook zette ze zich in om een inclusieve, gastvrije cultuur voor vrouwelijke studenten en personeel te creëren.’ Ook richtte Kleijn in 2015 LIAXX op: het vrouwelijke studenten- en medewerkersplatform bij het LIACS, waar ze van 2017 tot 2020 voorzitter van was.

Actief lid binnen diverse netwerken

Ook binnen verschillende netwerken van vrouwelijke wetenschappers was Kleijn actief lid. Zo was ze lid van het Nederlands Netwerk van Vrouwelijke Hoogleraren, Sophia en RISE van de Universiteit Leiden. Ook vertegenwoordigde zij het LIACS in het Nederlandse ICT Platform (IPN) en nam zij deel aan de IPN-werkgroep Equity, Diversity, Inclusion (EDI).

Over RISE

The Researchers in Science for Equality (RISE) is een netwerk voor vrouwelijke wetenschappers van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. De missie van RISE is het bouwen van een inspirerende werkomgeving voor vrouwelijke wetenschappers om zo hun persoonlijke en professionele ontwikkeling te stimuleren en hun carrière te bevorderen naar topposities binnen de bètawetenschappen.