Speciale uitzending - Van kluis naar kussen: Books that made History

In de serie tafelgesprekken ‘Van kluis naar kussen’ krijgt de kijker een blik achter de schermen van de Bijzondere Collecties. In deze speciale uitzending staat de zomertentoonstelling 'Books that made History' van de Universitaire Bibliotheken Leiden en het Rijksmuseum van Oudheden centraal. In de tentoonstelling zijn 25 Leidse boeken uit de collectie van de UBL zien die een buitengewone invloed hebben gehad op de wereld, soms zelf tot nu.

Hoofdconservator Garrelt Verhoeven gaat in gesprek met Anna de Wit, senior projectleider presentaties Rijksmuseum van Oudheden, Pieta van Beek, wetenschappelijk onderzoekster en publiciste, Carel Stolker, voormalig rector magnificus, en Kasper van Ommen, conservator Westerse gedrukte werken en initiator van de tentoonstelling. En natuurlijk worden er boeken uit de tentoonstelling getoond: van kluis naar kussen!

Special 2

Tentoonstelling

Van Galileo Galilei tot Albert Einstein, van Anna Maria van Schurman tot Anton de Kom: het is slechts een greep uit 25 auteurs die worden belicht. In de tentoonstelling Books that made History staat de sterke band van de boeken met de academische geschiedenis van de stad Leiden centraal, vanaf de oprichting van de universiteit in 1575 tot nu. Het gaat om boeken die een grote invloed hebben gehad op de wereld, en die tot op de dag van vandaag invloed hebben op hoe wij denken. Bezoekers worden uitgenodigd om te stemmen op hun favoriete boek. Ze kunnen bovendien andere titels aanvoeren, die in de selectie eigenlijk niet zouden mogen ontbreken.

De tentoonstelling Books that made History is te zien van 22 juni tot en met 4 september 2022 in het Rijksmuseum van Oudheden. Adres: Rapenburg 28, 2311 EW Leiden – RMO.nl.

Publicatie

Gelijktijdig met de tentoonstelling verschijnt bij uitgeverij Athenaeum de publicatie Boeken die geschiedenis schreven met essays over de 25 werken, die nog meer context en achtergronden bieden. Het boek is samengesteld door Kasper van Ommen en Garrelt Verhoeven. Vanaf 22 juni is het voor 27,50 euro verkrijgbaar in de boekhandel en de museumwinkel van het Rijksmuseum van Oudheden.