Verslag: Summer School ‘The European Union, the United Nations and Global Governance’

Van 13 tot 24 juni 2022 vond de tweede editie van de Summer School over ‘The European Union, the United Nations and Global Governance’ plaats, met ondersteuning van het Erasmus+ (Jean Monnet) Programma.

De Summer School was bedoeld voor masterstudenten en promovendi en richtte zich op een breed scala aan relevante onderwerpen met betrekking tot de interacties tussen de Europese Unie (EU) en de Verenigde Naties (VN) en de rol van de EU binnen huidige patronen van global governance. Het project is een initiatief van en werd georganiseerd onder de academische leiding van Professor Madeleine Hosli, in samenwerking met verschillende collega’s van de Universiteit Leiden en externe deskundigen.

Inspirerende colleges

Het eerste deel van de summer school vond plaats op de Wijnhaven locatie van de Universiteit Leiden in Den Haag. Daar werd onder andere een simulatie gehouden van onderhandelingen binnen de Europese Raad en er waren verschillende inspirerende colleges over ‘European Integration, International Organization and Global Governance’ door prominente wetenschappers zoals  Prof.dr. Antoaneta Dimitrova, Prof.dr. Amy Verdun, Prof.dr. Spyros Blavoukos, Prof.dr. Sieglinde Gstoehl, Dr. Ad van Riet, Prof.dr. Simon Schunz, Dr. Susann Handke, Dr. Jaroslaw Kantorowicz, Dr. Joris Larik, Prof.dr. David Howarth, Prof.dr. Irma Mosquera Valderrama, Arash Pourebrahimi – MA, en Prof.dr. Madeleine Hosli.

Bezoek aan instellingen in Den Haag en Brussel

Gedurende het tweede deel van de summer school bezochten de deelnemers de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) en het International Strafhof (ICC) in Den Haag. De laatste drie dagen brachten de deelnemers door in Brussel waar zij het Europese Parlement, de Europese Commissie en de Europese dienst voor extern optreden bezochten.
Het was een geslaagde Summer School met een geweldige groep deelnemers, fantastische ondersteuning en een uitmuntend team van docenten! Heb je interesse om volgend jaar deel te nemen? Hou dan de website in de gaten.

Een fotoverslag: