Videoserie: Waarom Latijns-Amerika zo belangrijk is

Latijns-Amerika inspireert! Met zijn rijke geschiedenis en cultuur, zijn indrukwekkende veerkracht en creatieve innovatie rondom uiteenlopende uitdagingen, inspireert Latijns-Amerika om positieve veranderingen tot stand te brengen. Leidse onderzoekers werken samen met Latijns-Amerikaanse instellingen om een platform te creëren voor uitwisseling van kennis. Dit is van groot belang bij het aanpakken van complexe mondiale uitdagingen. In drie films laten we meer zien over de samenwerkingen.

De eerste film laat de samenwerking met Braziliaanse onderzoekers op het gebied van biotechnologie zien. Door het bestuderen van de zebravis kunnen wetenschappers modelsystemen creëren voor de behandeling van infectieziekten. In dit geval, de behandeling van tuberculose met het gebruik van natuurlijke producten die inheems zijn in Brazilië.

Gezond ouder worden

Een grote uitdaging bij de snel vergrijzende bevolking is om gezond oud te worden door het bevorderen van een gezonde levensstijl en het opsporen van risicofactoren halverwege en aan het eind van het leven. Immunologische veranderingen tijdens het verouderingsproces maken de oudere bevolking kwetsbaarder en vatbaarder voor infecties. De problemen zijn hetzelfde in Latijns-Amerika en Nederland, maar de bevolking is anders door genetische achtergrond, milieu, cultuur en levensstijl. Daarom is het erg interessant om ze te vergelijken.

Sociale innovatie

Sociale innovatie is belangrijk om oplossingen te vinden voor de uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd: van duurzaamheid tot bestuursmodellen en van feminisme tot stedelijke innovatie. Latijns-Amerika biedt voorbeelden van kleine acties die gemeenschappen een nieuwe vorm geven en alternatieve oplossingen aandragen voor geweld, economische strijd of klimaatverandering.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Meer weten over onze samenwerking met Latijns-Amerika?

Heb je inspiratie opgedaan tijdens het bekijken van de voorbeelden in de video's of ben je op zoek naar meer informatie over deze samenwerkingen? Neem dan contact op met de regiocoördinator, Mara Constantinescu. Zij vertelt je graag meer.

Universiteit Leiden en internationalisering

Wetenschap stopt niet bij de grenzen van ons land. Elke dag werken we hard om Universiteit Leiden een ‘local hub for global challenges’ te laten zijn. We leiden zowel Nederlandse als internationale studenten op tot wereldburgers, waarbij we focussen op (maatschappelijke) vraagstukken dichtbij en ver weg. De kennis en inzichten die voortvloeien uit het verbinden van nationale en internationale perspectieven leiden tot sterker onderzoek en onderwijs. Hiervoor werken onderzoekers en medewerkers intensief samen met collega’s in vrijwel alle landen van de wereld. Daarnaast heeft de Universiteit Leiden afspraken over samenwerking met bepaalde landen/regio’s waaronder China, Indonesië en Latijns-Amerika.

Foto: Monique Shaw