Wim van Saarloos ontvangt eredoctoraat van Universiteit Twente

Emeritus hoogleraar Theoretische Natuurkunde Wim van Saarloos ontving vorige week vrijdag het eredoctoraat van de Universiteit Twente. Naast zijn werk aan de Universiteit Leiden, was Van Saarloos tot juni 2020 voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Akademie der Wetenschappen (KNAW) en gaf hij leiding aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Tijdens een feestelijke 60ste editie van de Dies Natalis van de Universiteit Twente, ontving Van Saarloos het eredoctoraat. Deze titel wordt uitgereikt aan mensen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de wetenschap en samenleving.

‘Ik vond het een heel bijzondere eer om dit eredoctoraat te krijgen,’ zegt Van Saarloos. ‘Ik had het absoluut niet verwacht.’ Ter ere van het zestigjarig bestaan van de Universiteit, waarvan de viering door corona was uitgesteld, ontvingen nog drie andere wetenschappers de titel.  ‘Het was een heel mooie en warme Dies. En de laudatio’s werden op heel innovatieve manier gedaan aan de hand van filmpjes.’

Directeur Lorentz Center

Van Saarloos is emeritus hoogleraar Theoretische Natuurkunde in Leiden. Hij richtte het internationaal gerespecteerde Lorentz Center op en was voorzitter bij de Koninklijke Nederlandse Akademie der Wetenschappen (KNAW).  Ook gaf hij leiding aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), kreeg hij een Koninklijke onderscheiding en won hij meerdere wetenschapsprijzen.

Een uitgebreid interview

In het Magazine U Today van de Universiteit Twente staat een uitgebreid interview met Van Saarloos.