Universiteit Leiden

nl en

Elektrische boten gaan bouwwerkzaamheden universitaire gebouwen schoner maken

Geen stinkende vrachtwagens meer die bouwpuin komen afvoeren, of die bouwmaterialen komen leveren in de Leidse binnenstad. Dat is de ambitie van de Universiteit Leiden bij de toekomstige renovatie en nieuwbouw van haar panden in het centrum van de stad. Elektrische boten moeten het bouwproces schoner maken en voor minder overlast zorgen voor Leidenaren.

De plannen, die vallen binnen het project Metropolitan Hub Systems Zuid-Holland, zijn een samenwerking van de universiteit met onder andere de Provincie Zuid-Holland en de Gemeente Leiden. Die laatste partij besloot eerder dat vanaf 2025 alle stadslogistiek uitstootvrij moet zijn.

Vaartocht langs bouwprojecten

Op 12 juli werden de concrete plannen verder besproken tijdens een vaartocht langs de toekomstige bouwprojecten van de Universiteit Leiden. Vertegenwoordigers van het bouwbedrijf Constructif, de provincie Zuid-Holland, de gemeente Leiden en de Universiteit Leiden en van bootbouwer KOTUG CityBarge waren onder de genodigden.

Tijdens die tocht werd er gevaren langs het universiteitsgebouw PN. van Eyckhof-Van Wijkplaats. Dat gebouw wordt gerenoveerd en dient als een eerste test-case. Later kunnen de elektrische boten waarschijnlijk ook gebruikt worden bij overige renovaties van het Witte Singel-Doelencomplex. 

De genodigden voeren ook langs een locatie bij Lammenschans waar een zogenaamde City Terminal moet komen. De terminal gaat dienen als een overslag waar bouwafval verder afgevoerd kan worden via de weg en waar bouwmaterialen op eenzelfde manier kunnen worden aangevoerd. Ook bouwvakkers en andere bouwtechnici kunnen met behulp van de CityBarge naar de bouwlocatie gebracht worden en dat scheelt in de parkeerdruk rond de betreffende universitaire panden.

Ruim 14.000 busjes

 De Universiteit Leiden vindt het belangrijk dat er zo snel mogelijk ervaring wordt opgedaan met het elektrische vervoer over het water. Niet alleen vanwege de gemeentelijke vereisten, maar ook om de eigen voetafdruk op het milieu te verkleinen en de overlast voor Leidenaren te verminderen. Zo is uitgerekend dat met het project 14.400 ritten van werkbussen in het centrum van de stad voorkomen kunnen worden. Daarmee wordt naast een boel herrie en parkeeroverlast, de uitstoot van ruim 11.000 kilo CO2, bijna 50 kilo stikstof en 1,44 kilo fijnstof voorkomen.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.