EUniWell-rectoren ontmoetten elkaar in Leiden

De rectoren van de acht Europese EUniWell-universiteiten zijn in juli bij elkaar gekomen in Leiden. Tijdens die bijeenkomst werd er gesproken over de toekomst van de alliantie die zich richt op gezamenlijk onderzoek en onderwijs op het gebied van welzijn.

Hester Bijl, rector van de Universiteit Leiden, opende de derde zogenoemde rectors assembly door te reflecteren op de eerste pilot-fase van het project. 'Er bestaat geen twijfel over het feit dat we een uitdagende periode achter ons hebben. De EUniWell-pilot werd gelanceerd tijdens een pandemie. Toch hebben we samen gebouwd aan de fundamenten, hebben we ons programma uitgevoerd en geleerd van de uitdagingen die we onderweg tegenkwamen.'

Universiteit Kiev

Volodymyr Bugrov, rector van de Taras Shevchenko Kyiv National University, was aanwezig als speciale gast. Ondanks de oorlog in Oekraïne gaf Bugrov aan dat zijn land de behoefte koestert om academische processen voort te zetten. De universiteit uit Kiev heeft daarom aangegeven graag lid te willen worden van de EUniWell-alliantie.

Naast reflectie was er vooral ruimte voor een blik op de toekomst van de samenwerking. Het belang van nieuwe partnerschappen en de interne mobiliteit van studenten en wetenschappers werd daarin benadrukt.

De EUniWell-alliantie is aangegaan door de universiteiten van Leiden, Keulen, Birmingham, Florence, Linnaeus, Murcia, Nantes en Semmelweis. Het volledige bericht over de rectors assembly is hier te lezen.