Heineken Young Scientists Award voor drie Leidse wetenschappers

Leidse wetenschappers ontvangen dit jaar drie van de vier Heineken Young Scientists Award 2022. Chronobioloog Laura Kervezee, natuurkundige Jordi Tura i Brugués en gezondheidspsycholoog Liesbeth van Vliet mogen de prijs in ontvangst nemen.

De Heineken Young Scientists Award wordt tweejaarlijks uitgereikt door de KNAW aan vier veelbelovende jonge onderzoekers die in Nederland werken. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 10.000 euro en een kunstwerk. De prijs is in 2010 in het leven geroepen door Charlene L. de Carvalho-Heineken. De KNAW reikt de prijzen 29 september uit.

Laura Kervezee

Laura Kervezee (1989) werkt in het Leids Universitair Medisch Centrum op de afdeling Cel en Chemische biologie. Ze krijgt de award in het domein Geneeskunde/Biomedische wetenschappen voor haar onderzoek naar de biologische klok en de praktische vertaalslag ervan naar de verbetering van de zorg voor patiënten. De chronobiologische kennis die Kervezee levert, geeft inzicht in manieren om de biologische klok gezond te houden. Dit is belangrijk in onze 24-uursmaatschappij en andere situaties waarin de klok verstoord raakt, zoals bij veroudering of in het ziekenhuis. In de gezondheidszorg worden deze inzichten gebruikt om de werking van medicijnen en therapieën te verbeteren.

Jordi Tura i Brugués

Natuurkundige Jordi Tura i Brugués (1987) van het Instituut-Lorentz krijgt de award in het domein Natuurwetenschappen toegekend voor zijn baanbrekende bijdragen aan de theorie van quantumverstrengeling en niet-lokaliteit. Hij maakte de stelling van Bell, die gebruikt wordt om verstrengeling van twee deeltjes aan te tonen, geschikt voor grote aantallen deeltjes. Dit is een belangrijke stap voor de doorontwikkeling van de quantumcomputer en het quantuminternet.

Liesbeth van Vliet

Gezondheidspsycholoog Liesbeth van Vliet (1985) krijgt de award in het domein Sociale wetenschappen voor haar belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg voor ernstig zieke patiënten, dankzij een betere communicatie tussen arts en patiënt. Van Vliets onderzoek naar hoe communicatie patiënten kan helpen én kan schaden, laat een waardevolle vertaalslag zien van onderzoek naar de maatschappij.

Bannerfoto: Laura Kervezee, Jordi Tura i Brugués en Liesbeth van Vliet