Ignas Snellen nieuwe WD van Sterrewacht Leiden

Ignas Snellen is per 16 augustus de nieuwe wetenschappelijk directeur van het sterrenkundig instituut van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Hij volgt Huub Rottgering op, die sinds 2012 leiding gaf aan het instituut. Snellen is aangesteld voor een periode van vier jaar.

Ignas Snellen is hoogleraar Observationele astrofysica, Hij ontving onlangs de Spinozapremie, de belangrijkste wetenschapsprijs van Nederland. Met zijn team ontwikkelde hij slimme meetmethoden waardoor hij als eerste onder andere koolmonoxide ontdekte bij exoplaneten.

Succesvol onderzoeker

Decaan Jasper Knoester is verheugd: ’Het is mooi dat een zo succesvol onderzoeker de interesse heeft zo’n grote bestuurlijke taak op te pakken. Het zal veel van Ignas vergen om naast zijn Spinozaprogramma de taak van WD te vervullen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij dat op uitstekende wijze zal doen.’