Kennisuitwisseling: Marokko als intermediair tussen Afrika en Nederland

Versterking van de samenwerking tussen Marokkaanse, andere Afrikaanse, en Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs. Dit was de focus van een tweedaags seminar in het NIMAR (Nederlands Instituut Marokko) in Rabat op 6 en 7 juli.

Wetenschappers van het African Studies Centre Leiden en de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden gingen in gesprek met collega's van het NIMAR, Université de Mohammed V de Rabat, Université Mohammed VI Polytechnic, Ecole Agriculture Meknès, Université Hassan II Casablanca en andere kennisinstituten, samen met partners van het Departement van Landbouw van de Ambassade van Nederland in Marokko.

Programma

Op de eerste dag werden inleidingen gegeven over inclusieve ontwikkeling (Marleen Dekker, directeur ASCL), onderwijs in Afrika en de mondiale verbanden (Mayke Kaag, ASCL), migratie (Badiha Nahass, Université de Mohammed V de Rabat), historische verbanden en slavernij (Ali Al Tuma, SciencesPo) en hedendaagse politieke verbanden rond de Sahara (Rahmane Idrissa, ASCL). NIMAR-directeur Léon Buskens, Marleen Dekker en Mayke Kaag modereerden een plenaire discussie over de beoogde samenwerkingsverbanden tussen de diverse onderwijsinstellingen.

De tweede dag was volledig gewijd aan landbouw en duurzame voedselproductie. Het was opgezet als een afscheidssymposium voor Niek Schelling, die zijn functie als landbouwraadslid bij de Ambassade van Nederland in Rabat en Senegal neerlegt. Bijdragen werden onder meer geleverd door Coen Hubers (TU Delft) over samenwerking in het tuinbouwonderwijs.

Toekomst

Om de beoogde samenwerkingsverbanden verder uit te werken zal er in het najaar van 2022 in Leiden een bijeenkomst plaatsvinden over 'Marokko in Afrika, Afrika in Marokko', en in het voorjaar van 2023 in Rabat een Europaeum-workshop. Hierop volgt een zomercursus over 'De Maghrib tussen Europa en Afrika'. In deze laatste workshop zal de nadruk liggen op netwerken die verschillende regio's in Afrika verbinden met Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika, en zal aandacht worden besteed aan de visie op de Maghrib en Europa vanuit Afrika. Er werd ook gesproken over een toekomstige fieldschool voor MA- en doctoraatsstudenten, gericht op havensteden, hun erfgoed en toekomst, of op het lokale beheer van natuurlijke hulpbronnen en de SDG's.

Alle deelnemers zien uit naar een vruchtbare voortzetting van de samenwerkingsgesprekken!