Nira Wickramasinghe over protesten in Sri Lanka

Sri Lanka verkeert in economische en politieke crisis. Maandenlange protesten kwamen eerder deze maand tot een hoogtepunt, toen demonstranten het paleis van president Rajapaksa bezetten.

Prof. Nira Wickramasinghe (hoogleraar Modern South Asian Studies, LIAS) verblijft momenteel in Sri Lanka, en gaf op 9 juli een verslag van de protesten tijdens een uitzending van Nieuwsuur. “Die menigte van bijna 1 miljoen mensen die zaterdag [9 juli, red.] was verenigd in één simpele eis: het vertrek van de politieke leiders. De activisten die nu nog het presidentieel paleis bezetten, zijn verbonden aan linkse partijen en studentengroepen die structurele hervormingen eisen. Er hangt een gevoel van revolutie in de lucht en angst bij de rijke middenklasse dat hun dagen zijn geteld,” aldus Wickramasinghe.

Het interview van Nieuwsuur: link

Het artikel in de Volkskrant: link