Mia Thomaïdou met Rubiconbeurs voor onderzoek naar de VS

Mia Thomaïdou wil onderzoeken hoe strafrechters de toenemende kennis van menselijk gedrag begrijpen en gebruiken in de rechtbank. Haar Rubiconbeurs maakt twee jaar onderzoek doen aan de Rutgers University School of Criminal Justice mogelijk. De Leidse gedragswetenschapper Thomaïdou verblijft in New York, waar zij voor het Rubicon-project beroepsrechters zal interviewen.

Verloren in vertaling: Een brug slaan tussen wetenschap en rechtspraak

M. A. Thomaidou MSc, Universiteit Leiden -> Verenigde Staten -> Rutgers University School of Criminal Justice -> 24 maanden

'Onderzoek naar menselijk gedrag kent veel vooruitgang, maar hoe begrijpen en gebruiken strafrechters dergelijke kennis? Dit project bestudeert hoe vooroordelen en misvattingen over biologie en gedrag de interpretaties van wetenschappelijk bewijs in rechtbanken beïnvloeden. Om de ‘vertaling’ van wetenschap naar de praktijk te verbeteren, vergelijken we Nederlandse en Amerikaanse rechters.'

NWO - Rubiconbeurs

Mia Thomaïdou is één van de vijftien onlangs gepromoveerde onderzoekers die onderzoek gaan doen aan buitenlandse onderzoeksinstellingen met een Rubicon-financiering van NWO en ZonMw. Het programma Rubicon is bedoeld om jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid te geven internationale onderzoekservaring op te doen.
Vijftien jonge wetenschapstalenten naar buitenlandse onderzoeksinstellingen met Rubiconbeurs