Collegecolumn: Annetje Ottow over het belang van studentenverenigingen

Nu de introductieweken weer als vanouds kunnen doorgaan, is het enthousiasme van de nieuwe studenten overweldigend. Ook de studentenverenigingen draaien weer op volle toeren nadat zij in coronatijd voor een lastige taak stonden.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Dit keer is de beurt aan Annetje Ottow.

Als universiteitsbestuurder krijg ik via de studentenverenigingen makkelijk contact met studenten. Tijdens de lockdowns hadden wij regelmatig digitaal overleg met de verenigingsbesturen. Zo kregen wij een beter beeld van hoe het ging met de studenten die noodgedwongen thuis zaten. Samen zorgden we ervoor dat we de verbinding met de studenten niet kwijtraakten en organiseerden we verschillende online activiteiten.

Gemeenschappen waarin je je thuis kunt voelen

De verenigingen zijn ontzettend belangrijk voor sociale cohesie: het zijn gemeenschappen waarin je je thuis kunt voelen. Als nieuwe student in Leiden wil je ten slotte niet alleen op je kamer zitten. Daarnaast doe je bij de verenigingen levenservaring op, het helpt je om je weg te vinden in het leven.

Tijdens mijn studententijd was ik lid van de studentenzeilvereniging De Blauwe Schuit. Een grote studentenvereniging was voor mij te overweldigend, dat zag ik niet zitten. Een kleine vereniging met sportactiviteiten, dat lag mij veel meer. Lid zijn bij de zeilvereniging was een leuke manier om lekker in de buitenlucht andere studenten te leren kennen. Bij de vereniging werkten we samen in teams en leerde ik om meer oog te hebben voor de ander. Door samen activiteiten te ondernemen, krijg je ervaring met teambuilding. Dat zijn belangrijke sociale vaardigheden voor in je latere werk.

Incidenten

Studentenverenigingen geven lucht en ontspanning naast de studie. Als bestuurder maak ik mij wel grote zorgen om het excessief drank- en drugsgebruik onder studenten. Daar heb ik regelmatig gesprekken over met studenten en de besturen van de verenigingen.

'Het is echt belangrijk dat de besturen oog hebben voor de juiste, inclusieve en sociale cultuur.'

Incidenten zoals vorige maand bij de Amsterdamse studentenvereniging A.S.C./A.V.S.V. zijn onacceptabel. Hoe kan je als bestuurder van de universiteit invloed hebben op problematisch gedrag binnen een groep? In Leiden hebben wij met de verenigingen afgesproken dat dit soort incidenten altijd direct door de besturen aan ons gemeld worden. Wij zullen daarna als universiteit altijd gepaste disciplinaire maatregelen nemen. Maar nog belangrijker vind ik preventie. Wij spreken daarover met elkaar en het is echt belangrijk dat de besturen oog hebben voor de juiste, inclusieve en sociale cultuur binnen hun verenigingen.

De besturen van de studentenverenigingen staan voor een lastige taak. Als jonge bestuurders doen zij bijna professioneel werk met een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat vergt veel van hen, en daar heb ik veel respect voor. De lessen die zij tijdens hun bestuursfunctie leren, dragen zij de rest van hun leven met zich mee. Zo worden zij klaargestoomd als leiders van de toekomst.

Herken jij je in dit verhaal? Of deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl.