Minister Dijkgraaf bezoekt internationale introductieweek OWL

Minister Robbert Dijkgraaf (OCW) bezocht maandag de start van de Orientation Week Leiden (OWL), de introductieweek voor internationale studenten van de Universiteit Leiden. De minister verwelkomde de studenten en sprak met hen over hun ambities en de problemen waar zij tegenaan lopen.

De kersverse internationale studenten verzamelden zich aan het begin van de middag in groepjes op de Lammermarkt. Sommigen keken enigszins verbaasd op toen minister Dijkgraaf en rector magnificus Hester Bijl zich aan hen voorstelden en hen welkom heetten.

‘Het is bijzonder om deze studenten te ontmoeten op misschien wel de belangrijkste dag van hun studentenleven. Om hun zorgen te horen en te zien wat de universiteit voor hen doet’, aldus Dijkgraaf. Zowel de minister als de rector liepen naar verschillende mentorgroepjes en vroegen de nieuwe studenten onder andere naar hun vaderland, hun studie en hun keuze voor de Universiteit Leiden.

Bijl: ‘We zijn heel trots op onze nieuwe lichting internationale studenten die veelal andere ervaringen meebrengen en een ander perspectief inbrengen in onze collegezalen, en ons onderwijs en onderzoek verrijken. Ik ben ook onder de indruk van hun enorme gedrevenheid en motivatie. We hebben als universiteit natuurlijk ook oog voor hun uitdagingen, en helpen waar het kan.’

Wandeling

Tijdens een kennismakingswandeling door de stad vertelden studenten over de problemen waar zij tegenaan lopen in hun nieuwe stad. Sommigen hebben nog steeds geen kamer en slapen tijdens de introductieweek in het Universitair Sport Centrum. Dijkgraaf gaf aan hun zorgen goed te begrijpen.

De stoet met de minister, de rector magnificus, OWL-mentoren en tientallen internationale studenten stopte onder andere bij De Morspoort, Molen De Put, de Universiteitsbibliotheek en het Academiegebouw. De studenten kregen uitleg over de geschiedenis van Leiden en er werd de tijd genomen voor een aantal fotomomenten.

Dijkgraaf sprak in studentencentrum Plexus ook met een aantal internationale studenten die al langere tijd in Leiden studeren. De minister vroeg hen om met ‘Dutch directness’ te vertellen over hun tijd in Nederland. Ook deze studenten hadden veel moeite om woonruimte te vinden. Daarnaast liepen zij aan tegen bureaucratische problemen bij het regelen van verzekeringen en zorg. Wat hen juist erg bevalt in Leiden, zijn de hoge kwaliteit van het onderwijs en het onderzoek aan de universiteit. ‘Je kunt de professoren altijd aanspreken en vragen om hulp’, zo vertelde een van hen.

Belangrijke bijdrage

De minister vroeg de studenten wat zij na hun studie van plan zijn. Dijkgraaf: ‘De studenten die ik sprak, willen graag in Nederland blijven. Het zijn hoogopgeleide mensen die een belangrijke bijdrage aan onze samenleving kunnen leveren. Ik zie het als een groot pluspunt dat we deze studenten naar Nederland weten te trekken. Ze hebben over de hele wereld gezocht naar de beste opleiding, en komen uit in Leiden. Als wij ze ook nog kunnen vasthouden na hun studie, ben ik dubbel gelukkig.’

De minister sprak verder met studentbegeleiders over hoe zij internationale studenten proberen te helpen. ‘Sommige studenten beginnen in Leiden met veel persoonlijke problemen, dan is het studeren bijna niet te doen’, vertelde studieadviseur Jennifer Martin. Daarom begint de (online) begeleiding direct na aanmelding, al voordat zij naar Nederland komen.

De minister zei aan het einde van de middag dat de gesprekken hem hielpen om een beter beeld te krijgen van ‘de voordelen en de zorgen’ van het internationale studentenprogramma. ‘We willen een gemeenschappelijk beeld krijgen. Wat vraagt het van ons en wat krijgen we er voor terug? Dat is de grote vraag die we ons in de universitaire wereld moeten stellen. We zijn met z'n allen zoekende, maar ik vind het mooi te zien welke waarde internationale studenten geven aan de universiteit en ons land.’

Tekst: Tom Janssen
Foto's: Marc de Haan