Sterk van start met het Science Skills Platform

Een nieuw studiejaar betekent nieuwe vakken. En daar komen onbedoeld ook allerlei nieuwe vaardigheden bij kijken: academisch schrijven, bronnen zoeken, een onderzoeksproject opzetten... Het Science Skills Platform staat bomvol nuttige informatie. Zo help je jouw studenten gemakkelijk een handje op weg.

‘Onze studenten moeten schrijven, presenteren en samenwerken, maar we staan er niet altijd specifiek bij stil hoe je dat doet,’ zegt Wybrigje de Vries, een van de oprichters van het platform. ‘Studenten leren in reguliere vakken veel vaardigheden, maar verspillen vaak nog teveel tijd aan trial en error.’ Collega Lisann Brincker vult aan: ‘Ook docenten zijn veel tijd kwijt aan het beantwoorden van extra vragen en geven van feedback. Tijd die ze beter kunnen besteden aan de leerstof zelf.’ Het Science Skills Platform biedt daarom hulp. Online kunnen studenten hun vaardigheden trainen met meer dan 90 verschillende hoofdstukken, verspreid over 24 modules.

Zo kun je ook jouw studenten helpen

Wijs je studenten tijdens jouw onderwijs op het platform en wat het voor hen kan betekenen. Op het platform kunnen studenten zelf ontdekken wat het te bieden heeft en welke vaardigheden ze kunnen trainen.

Op de volgende manieren kun je extra hulp bieden. Het skillsteam kan je hierbij helpen.

• Verwijs tijdens college, werkgroep of practicum naar de modules of hoofdstukken die relevant zijn voor jouw vak of opdracht;
  • Verwijs in je feedback op producten of opdrachten naar het Science Skills Platform voor extra support;
  • Deel een of meer van de digitale flyers (zie kader) die voor veelvoorkomende opdrachten de benodigde vaardigheidsmodules op een rijtje zetten.

Digitaal flyeren
Voor verschillende veelvoorkomende opdrachten heeft het skillsteam digitale flyers gemaakt. Op een flyer staat een overzicht van alle vaardigheden die komen kijken bij de betreffende opdracht directe links naar alle relevante modules op het platform. Indien van toepassing staat er op de flyer ook een tijdslijn die studenten inzichtelijk maakt hoe hun eigen planning voor de opdracht eruit kan zien.

Download de flyers via de skills-website en selecteer welke voor jouw vak van toepassing zijn. Deel de flyers vervolgens eenvoudig met je studenten door ze te uploaden in je Brightspace-omgeving of toe te voegen als bijlage aan een announcement of e-mail. Op die manier kunnen studenten gemakkelijk de relevante ondersteuning vinden wanneer dat nodig is.

Digitale flyer Work on your thesis

Nieuw op het Science Skills Platform

Het Science Skills Platform is nog lang niet uitontwikkeld. Het skillsteam voegt regelmatig nieuwe modules, hoofdstukken en oefeningen toe. Ook zijn er regelmatig updates aan de hand van feedback van docenten en studenten.

Zo vind je sinds kort ook op het platform:

• Een handig overzicht van alle stap-voor-stap-handleidingen . Er zijn meer dan 100 how-to’s beschikbaar, één voor elke subvaardigheid. Denk aan: hoe stel je zoekopdrachten op (selecteer databases, trefwoorden, zoekoperatoren), Hoe voorkom je plagiaat of Hoe maak je een staaf- of kolomgrafiek;
  • Een handig overzicht van alle templates die studenten kunnen gebruiken om zich voor te bereiden op een college, werkgroep of opdracht. Denk aan een template om je semester in te plannen, resultaten te beschrijven of je (onderzoeks)data te beheren;
  • Een nieuw domein met vaardigheden rondom projectmanagement. Hierin staan vier modules die studenten ondersteunen bij het voorbereiden, starten, uitvoeren en afronden van een (samenwerkings)project;
  • Een upgrade van het domein Communicatie, met twee nieuwe modules over Taal en Informatie visualiseren;
  • Een nieuwe module Literatuuronderzoek, bestaande uit twaalf hoofdstukken.

Coming soon

Maar er staan meer updates op de planning. Binnenkort vind je op het platform ook:

• Een reeks quizjes en oefeningen waarmee studenten hun kennis kunnen testen en toepassen;
  • De module Loopbaantraject en persoonlijk profiel. Deze module ondersteunt studenten in hun ontwikkeling tot jonge professional. Denk aan het uitzoeken en communiceren van je eigen krachten, uitdaging en doelen, en het uitwerken van een ontwikkelplan;
  • Meer hoofdstukken in de module Informatie visualiseren: hoe maak je effectieve figuren, zoals plots en vergelijkingen;
  • Update van het hoofdstuk over Referentiesoftware, bijv. gebruik van Zotero en Mendeley.

Meer informatie

Bezoek de Science Skills Platform-website of de pagina met veelgestelde vragen voor meer informatie. Als je nog geen toegang hebt tot Science Skills Platform, neem dan alsjeblieft contact op met skills@science.leidenuniv.nl om dit aan te vragen.