Winnaars Lingling Wiyadharma Fellowship 2022

Eerder dit jaar werd een nieuw fellowship aan het Scaliger Instituut van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) bekend gemaakt: de Lingling Wiyadharma Fellowship. Het fellowshipprogramma is onderdeel van het Lingling Wiyadharma Fonds.

Hans van der Valk, alumnus van de Universiteit Leiden, heeft het Lingling Wiyadharma Fonds opgericht ter nagedachtenis van zijn vrouw Lingling Wiyadharma die hij begin jaren zeventig ontmoette toen hij als diplomaat verbonden was aan de Nederlandse ambassade in Jakarta.

Het doel van het Lingling Wiyadharma Fonds voor Indonesische studies is het bevorderen van het gebruik van de Indonesische collecties van de UBL. Het fonds werd begin 2022 ingesteld bij het Leids Universiteits Fonds.

Het fellowshipprogramma biedt jaarlijks aan drie bij voorkeur jonge wetenschappers de mogelijkheid en de financiële ondersteuning om maximaal drie maanden onderzoek te doen in onze Zuidoost-Aziatische en in het bijzonder de Indonesische bijzondere collecties.

Op de oproep voor het indienen van voorstellen is massaal gereageerd. Uit de inzendingen zijn door een beoordelingscommissie, bestaande uit Diana Suhardiman (hoogleraar Natural Resource Governance, Climate and Equity, Universiteit leiden & Directeur KITLV), Nico Kaptein (Hoogleraar Islam in Zuidoost-Azië, Universiteit Leiden), met een adviserende rol van Marije Plomp (Vakreferent Zuidoost-Azië, UBL), drie winnaars geselecteerd.

De winnaars zijn:

Chin Nyuk Tin, PhD Candidate aan de Nanyang Technological University, School of Humanities, Singapore.

Haar onderzoek is getiteld Agent of Change and Exchange: Sino-Malay Translation for the Making of the Peranakan Chinese in Netherlands Indies (1881-1951)

Arman Az, onafhankelijk onderzoeker en schrijver.

Hij zal werken aan een catalogus van manuscripten afkomstig uit de provincie Lampung. De handschriften werden verzameld en in Leiden ondergebracht door Herman Neubronner van der Tuuk (1868-1869).

Evi Fuji Fauziyah, MA candidate in Philology, aan de Universitas Padjadjaran, Faculty of Cultural Science, Bandung.

Zij doet onderzoek naar Tiga Jñana: The Codicological Studies of an Old Sundanese Codex Unicus at the Leiden University Library.

We zullen naar verwachting de eerste Lingling Wiyadharma Fellows in oktober van dit jaar in Leiden verwelkomen.