YAL Outreach Grants om desinformatie te bestrijden

Leidse psychologen ontvangen een Outreach Grant van de Young Academy Leiden (YAL) om te vertellen over feiten en fabels in hun tak van onderzoek. Marieke Bos, Lara Wierenga, Marit Ruitenberg en Sanne Willems krijgen tot €1000 om hun project te verwezenlijken.

Lara Wierenga & Marieke Bos

Marieke Bos & Lara Wierenga

Podcast “Rethinking sex in mental health”

De podcastserie heeft tot doel wetenschappelijke kennis over sekseverschillen in de hersenen en de relatie met mentale gezondheid onder een breed publiek te verspreiden.

Deze effecten in de hersenen worden vaak te versimpeld gepresenteerd, wat leidt tot opgeblazen claims die de krantenkoppen halen. Dit heeft schadelijke gevolgen, vooral in de geestelijke gezondheid, wat leidt tot verkeerde diagnoses en verkeerde behandelingen.

In deze podcastserie zullen verschillende experts in de neurowetenschappen, ontwikkelingspsychologie en geneeskunde hun licht werpen op dit onderwerp en heroverwegen hoe we sekse onderzoeken in de neurowetenschap van geestelijke gezondheid.

Marit Ruitenberg

Nieuw Licht: feiten en fictie over het brein

Is het waar dat we maar 10% van ons brein gebruiken? En zal het luisteren naar Mozart je kind echt slimmer maken? Met de YAL Outreach Grant maakt Marit Ruitenberg een aflevering voor het televisieprogramma Nieuw Licht om veelvoorkomende misvattingen over het brein te ontkrachten.

Het programma is geïnitieerd als onderdeel van het programma Leiden 2022 European City of Science, in samenwerking met producenten Roggeveen|Olijerhoek, grafisch ontwerper Roos-Marijn Kinkel en theatergroep Domino, een collectief van mensen met een verstandelijke beperking. 'We zullen feiten en fictie over de hersenen behandelen vanuit verschillende academische perspectieven, waaronder neurowetenschappen, psychologie en pedagogiek', blikt Ruitenberg vooruit.

Sanne Willems

Promotie lespakket “Misleidende Statistieken”

(Sociale) media worden overladen met statistieken, waaronder veel misleidende statistieken. Tal van valse beweringen worden ondersteund door statistieken die vaak waar zijn, maar op een misleidende manier worden weergegeven. Daarom is het belangrijk dat iedereen de vaardigheid van kritisch denken leert die vereist is in deze moderne wereld die draait om data.

Met hulp van Sanne Willems hebben vijf studenten van de masteropleiding Science Communication & Society een lespakket over Misleidende Statistiek ontwikkeld dat vrij beschikbaar is voor docenten van middelbare scholen om in de klas te gebruiken. Willems zal de YAL Outreach Grant gebruiken om dit pakket onder leraren te promoten, zodat het veel tieners zal bereiken en hen behoedt voor misleiding door misleidende statistieken.