Boekpresentatie: 'Kaarten die geschiedenis schreven - 1000 jaar wereldgeschiedenis in 100 oude kaarten'

Uitgeverij Lannoo en de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) organiseren gezamenlijk de feestelijke boekpresentatie van 'Kaarten die geschiedenis schreven - 1000 jaar wereldgeschiedenis in 100 oude kaarten'. De boekpresentatie wordt gehouden op donderdagavond 13 oktober 2022, van 19.30 tot 22.30 uur in het Telders Auditorium in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. U bent welkom vanaf 19.00 uur.

Kaarten die geschiedenis schreven neemt u mee op een wereldreis van 1000 jaar in de tijd. Elk van de 100 zorgvuldig geselecteerde kaarten heeft de loop van de wereldgeschiedenis beïnvloed. De kaarten werden gebruikt om een conflict te beslechten, tijdens een veldslag, voor de aanleg van een weg of kanaal, op een belangrijke vaarroute en als propagandamiddel. Ze brachten gebieden en ontwikkelingen voor het eerst of op geheel eigenzinnige manier in kaart. Sommige kaarten zijn curiositeiten gebleven, andere werden wereldberoemd.

Dit boek verzamelt 100 wonderbaarlijke oude kaarten, 100 boeiende verhalen en 250 extra kleurenillustraties. Van een Perzische wereldatlas uit de 12de eeuw tot een spionagekaart van de Sovjets. Van Leiden tot Ceylon, Guyana, Philadelphia en de Sahara. Elke kaart wordt getoond op groot formaat. Een ervaren team van historici legt vervolgens uit hoe deze kaart geschiedenis heeft geschreven.

U kunt zich aanmelden via onderstaande knop.

Programma:

• Welkom door Kurt De Belder (Bibliothecaris van de Universiteit Leiden)
  • Toelichting project en concept boek door de uitgever van Lannoo, Pieter De Messemaeker
  • Interview Garrelt Verhoeven met Martijn Storms over de kaartencollectie
  • Presentatie Wayne Modest, directeur Museum Volkenkunde, over de keerzijde van de kaart en toelichting Kaartententoonstelling
  • Talkshow onder leiding van Garrelt Verhoeven met redactieleden Michiel van Groesen, Alicia Schrikker, Anne-Isabelle Richard en Martijn Storms van het boek
  • Overhandiging eerste exemplaar aan John Steegh en Harrie Teunissen, schenkers van de grootste particuliere kaartencollectie in Nederland
  • Persoonlijk woord door John Steegh en Harrie Teunissen, schenkers van de grootste particuliere kaartencollectie in Nederland
  • Afsluiting door Kurt De Belder (Bibliothecaris van de Universiteit
  • Borrel met boekverkoop door Lannoo

Het boek Kaarten die geschiedenis schreven is een uitgave van Lannoo, omvat 416 pagina’s en kost 79,- euro (tot eind december introductieprijs van € 59,-). ISBN: 9789401485296. Van het boek verschijnt tegelijkertijd een Engelse editie getiteld Maps That Made History.

Academiegebouw Universiteit Leiden – Rapenburg 73, 2311 GJ Leiden (route).