De dag van Jasper

Jasper Knoester startte op 1 januari als onze nieuwe decaan. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven als decaan.

Dinsdag 6 september

‘Dinsdag, dus bestuursvergadering. Vandaag is speciaal, omdat de werkgroep “Besturingsmodel” die in het kader van de facultaire transitie een advies voorbereidt, langskomt voor consultatie. De groep heeft hier, begeleid door Van de Bunt Adviseurs, de afgelopen maanden hard aan gewerkt. Op 27 september gaan we het met een grote groep leidinggevenden en betrokkenen in de faculteit bespreken en in de route daarheen consulteert de werkgroep een aantal gremia, waaronder het faculteitsbestuur. We hebben een goede discussie, waarin we proberen focus te houden op de grote lijn en niet te verdrinken in de vele details die verder in het proces nog op ons pad zullen komen. De bestuursvergadering wordt voortgezet met een aantal besluiten over stafposities in instituten en een discussie over startersbeurzen, een nieuw landelijk instrument waarvoor de universiteit veel extra geld gaat ontvangen.

Het volgende overleg is met Carey Batenburg die de belangrijke en soms ondankbare taak heeft om mijn agenda op orde te houden en zicht te houden op post en email. We nemen door wat er komende weken op de rol staat, kijken welke nieuwe uitnodigingen ik wel of niet zal aannemen en zoeken naar ruimte voor een paar in mijn ogen noodzakelijke activiteiten. Dat laatste valt niet mee; het is druk komende weken. We nemen nog wat correspondentie door en ik teken een paar documenten.

'Wat mij opvalt is dat de mensen blij zijn en energie uitstralen'

Na de lunchvergadering met de Regiegroep Transitie, waarin we spreken over ideeën over de transitiebijeenkomst op 27 september, heb ik nog een aantal gesprekken over HR zaken, voordat ik naar de facultaire opening van het academisch jaar ga. Het is een zeer geanimeerde receptie in het Atrium van het Gorlaeus gebouw. Veel staf en studenten die in groepjes met een hapje en een drankje staan te praten. Mijn nieuwjaarswoorden draaien op het grote scherm en ik meng me tussen de groepjes. Hoe anders dan vorig jaar, toen er rond de 30 mensen bijeen waren in de Schotel. Hoe anders ook voor mij, want ik was toen nog te gast en kende bijna niemand. Veel leuker dit jaar! Wat mij opvalt is dat de mensen blij zijn en energie uitstralen. Fijn om te zien en belangrijk om alles wat het komende jaar gaat spelen – transitie, strategie, sectorplannen, enz. – goed op te pakken. Hulde aan de mensen van onze communicatieafdeling voor het organiseren van deze geslaagde opening!

Na de receptie vindt de avondlezing van onze kersverse Spinozist en WD van de Sterrewacht Ignas Snellen plaats in de De Sitterzaal. Hij houdt een prachtig en toegankelijk verhaal over exoplaneten en de zoektocht naar buitenaards leven. Het is genieten en mooi te zien hoeveel disciplines samen komen in dat onderzoek. De discussie na afloop is levendig, altijd een teken dat het publiek goed is meegenomen.

'Cadeautjes worden overhandigd en ik bevind mezelf ineens in een groepsknuffel'

Ik sluit de dag op de campus af met een bezoek aan de constitutieborrel van het 100ste bestuur van De Leidsche Fles. In mijn studententijd was ik actief in besturen en heb ik veel van dit soort borrels meegemaakt. De herinnering komt snel terug in de heksenketel van de Foobar. Met Ava Bauer, de nieuwe studentassessor van het faculteitsbestuur, feliciteer ik de nieuwe bestuurders en wens ik hun een succesvol en leerzaam jaar. Cadeautjes worden overhandigd en ik eindig opeens in een group hug. Wie had dat gedacht vanochtend? Corona is even ver weg…

Snel naar huis, waar nog wat huiswerkvragen wachten, terwijl ik een late maaltijd eet. Het laatste uur van de dag wordt besteed aan het doornemen van de stukken voor morgen, een dag die ook interessant maar wat minder veelzijdig zal worden.’