Een vliegende start van het academisch jaar

Het academisch jaar is geopend! Honderden collega’s en studenten kwamen op 6 september samen om elkaar weer te zien na de stille zomermaanden. Een écht feestelijke bijeenkomst, met livemuziek en een avondcollege van Ignas Snellen.

Het is vier uur wanneer de eerste muziektonen door het atrium klinken. Langzaam stroomt de hal vol met collega’s en studenten. Op de gloednieuwe videowall is een videoboodschap van decaan Jasper Knoester te zien: ‘Ik hoop dat jullie net als ik blij zijn om weer hier te zijn, want we kijken uit naar een bijzonder academisch jaar.’

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

De eerste fysieke opening sinds 2019 is meteen een daverend succes: de borrel en lezing zijn drukbezocht. Er gaat natuurlijk niets boven elkaar weer in levenden lijve ontmoeten. Zeker als dat kan onder begeleiding van DLF-band Bronsch die de zaal veroveren met hits als What a wonderful world van Louis Armstrong en Valerie van Amy Winehouse.

Ook het avondcollege van Spinozalaureaat Ignas Snellen is in trek. Het publiek in de Sitterzaal luistert aandachtig naar zijn verhaal over de zoektocht naar buitenaards leven. ‘Dit is een beetje een experiment voor mij,’ benadrukt Snellen, ‘Niet eerder gaf ik een college waarbij in de twee uur ervoor gratis drank werd geschonken.’ We kunnen stellen dat dat experiment is geslaagd.