Foto's: Anna Loh en Joost van der Sluijs

Feestelijke opening Facultair Jaar in de Hortus

De Faculteit Geesteswetenschappen is het collegejaar feestelijk begonnen. Op 7 september konden medewerkers elkaar ontmoeten tijdens een borrel in de Hortus botanicus.

Nadat de studenten overdag al waren verwelkomd met stroopwafels en popcorn, heette decaan Mark Rutgers aan het eind van de middag alle medewerkers officieel welkom. In zijn speech blikte hij terug op het vorige collegejaar, dat nog werd gekenmerkt door de ‘grauwsluier van corona’. Hoewel hij nog een slag om de arm hield met betrekking tot het najaar, benadrukte Rutgers dat Leiden en Den Haag weer ‘leven’ door opnieuw begonnen fysieke onderwijs.

Met betrekking tot het komende collegejaar wees Rutgers op de (door)ontwikkeling van verschillende plannen. ‘Allereerst is er het Facultair Strategisch Plan dat afgelopen zomer is vastgesteld en waar veel mensen over hebben meegedacht en aan hebben meegeschreven. Ik denk dat we een mooi plan hebben, maar nu moeten we het ook gaan doen’, stelde hij. Onzekerder is de situatie rond de sectorplannen. Rutgers schetste dat hier al hard aan gewerkt is, maar dat het vooralsnog lastig is om de plannen ‘vorm te geven en op de rails te houden’. Hij benadrukte daarbij de middelen van groot belang te vinden, omdat ze werkdrukverlichting kunnen bieden.

Onderwijsprijs

Na de verwelkoming van de nieuwe assessor was het tijd voor de uitreiking van de Facultaire Onderwijsprijs. Universitair docent Astrid Van Weyenberg ging er dit jaar met de onderscheiding voor beste docent vandoor.