Mariska Kret in de media over Ig Nobelprijs met Eliska Prochazkova

Mariska kret heeft samen met Eliska Prochazkova een Ig Nobelprijs ontvangen voor onderzoek naar de 'romantische klik'. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan wetenschappelijk onderzoek dat je in eerste instantie aan het lachen maakt, maar je ook aan het denken zet. Kret was onder meer te gast bij OP1 om te vertellen over haar onderzoek.

Partnerkeuze is gebaseerd op een onderbuikgevoel, een zogeheten ‘klik.’ Bij de een voel je deze wel, bij de ander niet. Eliska Prochazkova en Mariska Kret onderzochten hoe dit gevoel van romantische verbinding tot stand komt tijdens blind dates. Bij singles die zich aangetrokken voelden tot hun datingpartner, synchroniseerde de hartslag en de huidgeleiding.

OP 1 - NPO 1

'We wilden weten wanneer er een romantische klik ontstaat tussen twee mensen en of we zo’n klik konden meten. Twee mensen gingen een container ('dating cabin') in en ze zagen elkaar niet door het dichte gordijntje. Die ging vervolgens heel snel open en gelijk weer dicht. Daarna moesten ze aangeven hoe leuk ze elkaar vonden. Er volgden twee momenten dat ze met elkaar konden praten of alleen maar aan konden kijken.' Met behulp van hartslagmeters, plakkers die huidgeleiding maten en de observatie van gezichtsexpressies en lichaamstaal onderzochten Kret en Prochazkova vervolgens de romantische klik.
Wat gebeurt er met je hartslag als je op een blind date gaat?

Atlas Contact

Kret is naast hoogleraar cognitieve psychology ook auteur bij Atlas Contact, waar een artikel over de Ig nobelprijs voor haar onderzoek is verschenen.
Mariska Kret wint Ig Nobelprijs voor onderzoek naar ‘romantische klik’

Leidsch Dagblad

Leidse psychologen Mariska Kret en Eliska Prochazkova winnen Ig Nobelprijs voor onderzoek naar ’romantische klik’

Bazarow

Mariska Kret wint met 3 collega's Ig Nobelprijs voor onderzoek naar ‘romantische klik’

Omroep Flevoland

Kret werd geïnterviewd door Omroep Flevoland over haar onderzoek naar de 'romantische klik' en de Ig nobelprijs die ze hiervoor ontving.
'Opwindend' onderzoek op Lowlands wint prestigieuze prijs

Nu.nl

Nobelprijs met knipoog voor Leids datingonderzoek

NOS

Ig Nobelprijzen voor Nederlands onderzoek naar roddelen, maya-klysma's en blind dates

Sleutelstad

Sleutelstad schrijft dat Kret en Prochazkova heel blij zijn met de Ig Nobelprijs. “Ons onderzoek past echt bij de criteria”, vertelt Prochazkova. “Eerst moet je er misschien om lachen, maar als je beseft dat de romantische klik niet alleen door opwinding en lichaamstaal ontstaat, zet dat aan het denken.” Nobelprijs met knipoog voor Leids datingonderzoek

RTL Nieuws

'Nobelprijzen' voor rectaal alcohol toedienen, kloppende harten en roddelen

Ceremonie Ig nobelprijzen

Enkele weken voordat in Zweden de Nobelprijzen worden uitgereikt, presenteert het Ig Nobelprijscomité de komische tegenhangers. Dit jaar was de uitreiking online, maar normaliter vind de ceremonie plaats Harvard University, waar het er een heel stuk anders aan toe gaat dan bij de uitreiking van de officiële Nobelprijzen in Zweden. Zo mag het publiek papieren vliegtuigjes naar de winnaars op het podium gooien en heeft een achtjarig meisje de taak om toespraken van winnaars die langer dan een minuut duren af te kappen met de worden 'Stop alsjeblieft, ik verveel me'.  Als prijs krijgen winnaars een handdruk van een daadwerkelijke Nobelprijswinnaar, een lelijke trofee en een biljet van 10 biljoen dollar. Dat is niet mis, zou je denken. Maar het biljet is afkomstig uit Zimbabwe dat door hyperinflatie is getroffen en dus niks waard is.

KIJK Magazine

Ig Nobelprijzen voor klysma’s, roddelen en blind daten

NOS Jeugdjournaal

In een interview met NOS Jeugdjournaal geeft Kret aan erg blij te zijn met de Ig nobelprijs voor haar onderozek. Mariska Kret: 'Het is goed dat er om onderzoeken gelachen wordt, want daardoor ga je er meer over nadenken en blijft het beter hangen'.

DutchNews.nl

Gossip, enemas and blind dates: three Dutch scientists win Ig Nobel awards

Scientias

Onderzoeken naar chemokuur met ijs synchroon kloppende harten en in formatie zwemmende eenden slepen ig nobelprijs in de wacht