Opening tentoonstelling Kaarten: Navigeren en manipuleren

Het Museum Volkenkunde en de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) organiseren gezamenlijk de feestelijke opening van de tentoonstelling 'Kaarten: Navigeren en manipuleren'. De opening wordt gehouden op donderdag 20 oktober 2022, van 16.00 tot 18.00 uur in het Museum Volkenkunde in Leiden. U bent welkom vanaf 15.30 uur.

In de tentoonstelling Kaarten: navigeren en manipuleren wordt een grote verscheidenheid aan spraakmakende kaarten van over de hele wereld uit de collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden getoond, in combinatie met werk van hedendaagse kunstenaars. De verschillende kaarttradities geven een blik op de wereld vanuit verschillende perspectieven.

Een kaart is altijd een vereenvoudiging van de werkelijkheid, waarbij verkleind, vervormd en geselecteerd wordt. De maker kiest welke versie van de werkelijkheid we te zien krijgen. Hierdoor kan de lezer letterlijk en figuurlijk worden gestuurd. De nadruk in de tentoonstelling ligt op dit gebruik van kaarten als machtsmiddel en de verschillende verschijningsvormen van kaarten.

Bij de tentoonstelling wordt in het voorjaar een lezingenreeks georganiseerd. De tentoonstelling is te zien vanaf 21 oktober 2022 tot en met 29 oktober 2023.

U kunt zich aanmelden via onderstaande knop.

Programma:

Inloop

16.00 - 16.05 Welkom door Marieke van Bommel (algemeen directeur)
16.05 - 16.10 Marco de Niet (Divisiemanager onderzoek- en onderwijsdiensten / Plaatsvervangend Directeur Universitaire Bibliotheken Leiden), over kaarten uit de bibliotheek en Museum Volkenkunde
16.10 - 16.20 Presentatie Martijn Storms, conservator Kaarten en atlassen van Universitaire Bibliotheken Leiden, over het boek Kaarten die geschiedenis schreven
16.20 - 16.30 Erna Lilje, conservator Indigenous knowledge & material culture, over de tentoonstelling Kaarten: Navigeren en manipuleren
16.30 - 16.35 Opening tentoonstelling
16.35 - 18.00 Bezoek tentoonstelling, boekverkoop en borrel met hapjes uit alle windstreken

Museum Volkenkunde - Steenstraat 1, 2312 BS Leiden (route)