Tweede seizoen FGW-podcast ‘Open Geesten’ gaat over migratie

Migratie is van alle tijden en komt overal ter wereld voor. In het tweede seizoen van 'Open Geesten' vertellen wetenschappers van de Universiteit Leiden over hun onderzoek naar migratie. Vanuit Afrikaans, Nederlands en economisch perspectief, van heden naar verleden.

In het tweede seizoen van de podcastreeks migratie komen hoogleraren Marlou Schrover, Mirjam de Bruijn en Olaf van Vliet aan bod. In drie afleveringen vertellen ze wat hun onderzoek naar migratiegeschiedenis, migratie in of vanuit Afrika en de kosten van migratie, en wat dat betekent voor onze maatschappij.

Aflevering 1: Verschil tussen vluchtelingen – Marlou Schrover

Waarom lukt het om meer dan 70.000 Oekraïners vrijwel geruisloos op te vangen, maar loopt het systeem bij een veel kleiner aantal vluchtelingen uit andere landen vast? Hoogleraar Marlou Schrover vertelt over het verschil dat wordt gemaakt tussen verschillende vluchtelingengroepen en de effecten daarvan.

Aflevering 2: Vervagende grenzen – Mirjam de Bruijn

Ooit betekende een migratie een definitief afscheid van je land en je geliefden. Tegenwoordig is het  soms makkelijker om contact met je familie in Kameroen te onderhouden dan met je buren in Appelscha. Wat betekenen de vervagende online grenzen voor migratie en het verlangen naar andere plekken? Hoogleraar Mirjam de Bruijn legt het uit.

Aflevering 3: De kosten van migratie – Olaf van Vliet

Migranten zijn duur. Of toch niet? Hoogleraar Olaf van Vliet werkt mee aan een groot onderzoeksproject van de Universiteit Leiden om in kaart te brengen wat migratie kost. Drukken migranten echt op het sociale stelsel of valt dit eigenlijk wel mee?

Deze podcastreeks is ook te beluisteren op SpotifyApple Podcasts en Google Podcasts.