Bart Schuurman bij EenVandaag over de moordaanslag op Peter R. de Vries

Bart Schuurman bespreekt bij EenVandaag de moordaanslag op Peter R. de Vries. Een aantal verdachten in deze zaak wordt beschuldigd van moord met een terroristisch oogmerk. Deze aanklacht is uniek, omdat het OM voor het eerst in de geschiedenis leden van de georganiseerde misdaad vervolgt voor terrorisme.

Doorgaans wordt er onderscheid gemaakt tussen terroristische aanslagen en misdrijven gepleegd door criminele organisaties. Bij aanslagen van terroristen gaat het om duidelijke politieke of religieuze motieven, waar het bij criminele organisaties veel meer om geldelijk gewin gaat. Dit onderscheid vervaagt in de zaak rondom de moordaanslag op Peter R. de Vries, aldus Bart Schuurman.

Schuurman vertelt: 'Het lijkt erop dat er mensen achter de schutter zijn aangekomen om die daad te filmen met als doel om die beelden te verspreiden.' Daarmee kom je, volgens Schuurman, aan een wezenlijk kenmerk van terrorisme: geweld gebruiken om te communiceren en daarmee een breed publiek angst aanjagen.

Het wetsartikel over het terroristisch oogmerk is zo omschreven, dat het volgens Schuurman ruimte biedt voor een veroordeling in deze zaak. Hij vertelt: 'Het gaat niet per se om de ideologische drijfveren, maar om het resultaat. Het vrees aanjagen, de aantasting van de rechtstaat. Als je dat kunt bewijzen, ongeacht de precieze drijfveer, kan het terroristisch oofmerk beklijven.'

Lees het volledige artikel hier

Bart Schuurman werkt als onderzoeker voor het ISGA aan verschillende projecten, waaronder een proefschrift over het ontstaan van de Hofstadgroep. Daarnaast richt zijn onderzoek zich op strategische onderhandelingen tussen regeringen en non-statelijke actoren, de invloed van publieke steun op het verloop van terrorisme-gerelateerde conflicten, de militair-theoreticus Carl von Clausewitz en obstakels voor Westers succes in zogeheten 'asymmetrische conflicten'.