Boekpresentatie - Johan Huizinga, 'Leven en werk van Jan Veth'

Op vrijdag 11 november presenteert Anton van der Lem het door hem bezorgde, geïllustreerde en toegelichte boek: Johan Huizinga, 'Leven en werk van Jan Veth'. De boekpresentatie vindt van 14.00 tot 16.00 uur plaats in de Vossiuszaal van de Universiteitsbibliotheek in Leiden.

Omslag

In het culturele leven na 1880 ontwikkelde Jan Veth (1864-1925) zich tot een van de belangrijkste schilders van het land. De man die ‘half Nederland’ portretteerde. Daarnaast schreef hij bezielende stukken over beeldende kunst, publiceerde hij gedichten en was hij pionier op het gebied van de monumentenzorg en het behoud van het historische stadsgezicht. Johan Huizinga en Jan Veth hadden vergelijkbare opvattingen over beeldende kunst, letterkunde en geschiedenis, en over het museumwezen en het behoud van monumenten. Na het overlijden van Veth besloot Huizinga zijn biografie te schrijven. Door hun gedeelde voorkeuren en hun langdurige vriendschap kreeg het boek een sterk autobiografische inslag.

Kenners zijn Huizinga’s biografie van Veth altijd enorm blijven waarderen. Alleen al om de inhoud verdient Jan Veth dus deze heruitgave, die – anders dan de oorspronkelijke editie – meer dan honderd afbeeldingen in kleur bevat. Huizinga-kenner Anton van der Lem koos de illustraties, bezorgde de tekst en voorzag deze bovendien van verklarende noten en een deskundig nawoord. Dat maakt van deze vergeten klassieker een onmisbaar boek.

Het maximum aantal aanmeldingen is bereikt. De boekpresentatie is wel via livestream te volgen.

Volg de livestream

14.00

Inloop

14.15

Welkomstwoord door Kurt De Belder (Bibliothecaris van de Universiteit Leiden).

14.30

Thor Rydin, Universiteit Utrecht, Huizinga, Veth en de stad Geschiedenis.

Thor Rydin promoveerde in juni 2022 in Uppsala op zijn proefschrift In the image of loss: a new perspective on the works of Johan Huizinga. De handelseditie zal verschijnen bij Amsterdam University Press.

15.00

Quirine van der Meer Mohr, Dordrechts Museum, Vooruitblik op de tentoonstelling 'Het oog van Jan Veth'. Wie was Jan Veth?

Quirine van der Meer Mohr is als conservator verantwoordelijk voor de grote overzichtstentoonstelling: Het oog van Jan Veth. Schilder en criticus rond 1900, Dordrechts Museum, 18 februari tot en met 3 september 2023.

15.30

Anton van der Lem, Universitaire Bibliotheken Leiden, ”Ik hield heel veel van hem”. Huizinga’s Jan Veth.

Anton van der Lem is voormalig conservator oude drukken in de UB Leiden. Als Scaligerfellow blijft hij aan de bibliotheek verbonden om zijn onderzoek naar Huizinga voort te zetten evenals de website https://Huizinga-Online.nl.

16.00

Uitreiking van het eerste exemplaar aan prof. dr. Frits van Oostrom (Universiteitshoogleraar Universiteit Utrecht).

Na het dankwoord van Frits van Oostrom is er gelegenheid elkaar te ontmoeten onder het genot van een hapje en een drankje.

In de aangrenzende Heinsius-zaal is een pop up-tentoonstelling te zien uit de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden met werken van Jan Veth en andere bijzondere items betreffende de nieuwe uitgave van zijn biografie door Huizinga.

Portret van Johan Hendrik Caspar Kern, hoogleraar Sanskriet en Vergelijkende Taalstudie Universiteit Leiden vanaf 1865, door Jan Veth (1909).

Lezingenserie Huizinga

Van 16 november tot en met 21 december verzorgt Anton van der Lem in samenwerking met Studium Generale iedere woensdagavond tussen 19.30 en 21.30 uur een lezing over Johan Huizinga in de Lokhorstkerk in Leiden. Meer informatie over de lezingenserie.