Universiteit Leiden

nl en

De Activerende Podcast Methode: studenten betrekken met behulp van blended learning

Hoe kan ik studenten meer laten samenwerken en hun betrokkenheid vergroten? Dat was de vraag die docent, en winnaar van de Facultaire Onderwijsprijs 2022, Astrid Van Weyenberg zich twee jaar geleden stelde. Haar oplossing? Een methode waarbij de inzet van podcasts ervoor zorgt dat studenten actief aan de slag gaan met de lesstof.

Wat heb je gemaakt?

‘Ik heb een Activerende podcast methode ontwikkeld: in eerste instantie voor het eerstejaars vak Realisme en Symbolisme van de opleiding Film- en Literatuurwetenschap, maar met de potentie om vakoverstijgend te worden.’

Wat was de aanleiding?

'Ik had tijdens corona het idee om een activerende podcast te maken, omdat ik studenten meer wilde laten samenwerken en de betrokkenheid van de studenten wilde vergroten. Dit heeft zich de afgelopen twee jaar ontwikkeld tot de zogenaamde “Activerende Podcast Methode”. Het idee is dat de podcasts niet alleen kennis overdragen, maar studenten ook aan de slag zetten. In het verhaal van de podcast zitten opdrachten verwerkt, zodat studenten oefenen met belangrijke vaardigheden zoals kritisch denken, analyseren en reflecteren. Studenten luisteren de podcasts en voltooien de opdrachten voordat ze naar de werkgroep komen: flipping the classroom dus. Zo zijn de studenten goed voorbereid en kan de docent hun werk gebruiken als uitgangspunt voor verder verdieping. Dat zorgt voor meer interessante gesprekken.’

Hoe pak je het aan?

‘Ik heb de podcast gemaakt met het programma Audacity gemaakt, met ondersteuning van ECOLe. Mijn student-assistent Nathalie Muffels heeft de opdrachten in Brightspace geïntegreerd met behulp van het programma FeedbackFruits. Zogenaamde ‘slotjes’ zorgen ervoor dat een student eerst de opdracht moet maken voordat er verder geluisterd kan worden. Ondersteunend materiaal staat in een begeleidend werkboekje (door middel van wekelijkse pdfs). Studenten krijgen cijfers voor de individuele opdrachten in de podcast en ook voor de groepsopdrachten waarmee een aantal van de podcasts eindigt. Als eindopdracht maken de studenten zelf een podcast, waarin ze veel creativiteit kwijt kunnen. Dit vinden ze over het algemeen erg leuk en het is een goede oefening in wetenschapscommunicatie. Het is een intensieve manier van leren, maar het eindtentamen vervalt.’

Wat is het voordeel van deze methode?

‘Niet alleen studenten maar ook docenten kunnen creatiever zijn, bijvoorbeeld door audio-fragmenten van documentaires te gebruiken of door collega’s of studenten uit te nodigen om mee te werken aan de podcast. De studenten zijn actiever en beter voorbereid tijdens de werkgroepen en worden gestimuleerd om zelfstandig en zelfredzaam te zijn. Als docent kun je de werkgroepen afstemmen op het werk van de studenten, waardoor ruimte ontstaat voor interessante gesprekken met meer diepgang.’

Wat zijn aandachtspunten van het inzetten van de inzet van podcasts in het onderwijs?

‘De productie van de podcast kan verbeterd worden en het proces is arbeidsintensief.’

Welke tips heb je voor andere docenten?

  • Het horen van dezelfde stem kan eentonig worden, dus zorg voor afwisseling, bijvoorbeeld door geluidsfragmenten toe te voegen en andere sprekers uit te nodigen.
  • Het maken van podcasts kost tijd en energie, maar als het goed wordt gedaan kunnen de podcasts in de basis wel een aantal jaren mee.
  • Studenten vonden het lastig om elke week een moment te vinden om tegelijkertijd aan de groepsopdracht te werken. Iets om aandacht aan te geven dus!

Er is een instructie-filmpje over de Activerende Podcast Methode in de maak; binnenkort meer hierover!

Hoe was de opzet van jouw cursus?

  • Aantal studenten: 72 aan het begin, daarna ongeveer 55;
  • Duur: 12 weken met 1 à 2 podcasts per week, onderbroken door 3 leesweken;
  • Online/hybride: hybride

Welke ondersteuning heb je gehad bij het uitwerken van deze lesmethode?

'We kregen hulp van student-assistent Nathalie Muffels en Thomas Vorisek van ECOLe. Daarnaast hebben we een subsidie van de Gratama Stichting / het LUF binnengehaald voor het vrijmaken van tijd om aan het project te werken, het kopen van materiaal voor een podcast studio en voor een student-assistent.'

Een video over de methode

Bekijk ook deze animatievideo waarin Astrid Van Weyenberg stap voor stap uitlegt hoe je deze methode in jouw eigen cursus kunt gebruiken.

Meer best practices

Ontdek op FGW Onderwijs hoe jouw collega’s hun onderwijs inrichten en bekijk de tips die zij geven.

Ga naar FGW Onderwijs
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.