Dit is wat je als student wilt weten van de nieuwe opleidingsdirecteuren Biologie
Vanaf 1 oktober zijn Dennis Claessen en Marcel Schaaf de nieuwe opleidingsdirecteuren (OD) van de studie Biologie. Zij vervangen daarmee Han de Winde. Schaaf zal zich ontfermen over de bachelor, en Claessen is verantwoordelijk voor het onderwijs voor de masterstudenten. We gaven studenten en het opleidingsbureau de kans om hun meest prangende vragen te stellen.
Wat doet een opleidingsdirecteur?
Schaaf: ‘Een goede vraag, al zou je dat beter aan Han de Winde kunnen vragen. Hij heeft er net vier jaar opzitten, en veel lof voor hem daarvoor. Als OD’en gaan wij ons bezighouden met de coördinatie en structurering van het onderwijs. We hebben al een ongelofelijk goede biologieopleiding, maar ik denk dat het nog beter kan. Maar goed, aangezien studenten zich afvragen wat we doen, moeten we dus vaker ons gezicht laten zien.’
Claessen: ‘Goed punt. De studenten zijn toch eigenlijk onze klanten, en die willen we heel graag tevreden houden. Wij sturen de docenten en het onderwijsbureau aan, maar we willen wel toegankelijk blijven en niet alleen onzichtbaar in een kantoor zitten. Mede daarom blijven we ook lesgeven.’
En valt dat te combineren met jullie rol als onderzoeker?
Claessen: ‘Ik doe al jarenlang onderzoek. Op gegeven moment weet je hoe dat spel gespeeld wordt, en schrijf je een goed paper in twee uur in plaats van twee weken. Je maakt een efficiëntieslag. Maar op gegeven moment zal er misschien ook wat support bij moeten.’
Schaaf: ‘En we moeten zaken laten vallen. Onze tijd zat al vol. In mijn onderzoeksgroep zal er meer zelfredzaamheid nodig zijn. Maar ik heb er vertrouwen in dat dat gaat lukken.’
Wat is jullie visie?
Schaaf: ‘We hebben lang gesproken over wat wij belangrijk vinden in het onderwijs. We komen tot twee ‘driehoeken’. De eerste is de didactisch-inhoudelijke driehoek, die bestaat uit leerdoelen, werkvormen en toetsing. Die moeten allemaal op elkaar aansluiten. Voor elk vak moet duidelijk zijn wat je moet leren, zodat je als student niet voor verrassingen komt te staan tijdens tentamens. Ook willen we inzetten op activity-based learning. Niet achteroverleunen in hoorcolleges, maar samenwerken en de handen uit de mouwen.’
En het tweede aspect?
Claessen: ‘Dat is de organisatorische driehoek, bestaande uit studenten, docenten en het onderwijsbureau. We willen dat docenten zich weer primair kunnen richten op het geven van onderwijs. In plaats van of ze wel of niet een livestream moeten opzetten, om een voorbeeld te noemen. Daar is de afgelopen jaar al veel in veranderd, maar dat kan nog beter. Daarnaast moeten de verwachtingen naar elkaar duidelijk zijn. Wat kan het onderwijsbureau betekenen voor studenten en docenten? Maar ook andersom, en daar duidelijke richtlijnen voor opstellen. Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten en die moeten we benutten.’
‘Wij willen natuurlijk aandacht besteden aan alle kanten van de biologie.’
Welk vak zou je zelf opnieuw willen volgen?
Schaaf: ‘Daar moet ik even goed over nadenken. Ik kom dan eigenlijk al gauw bij vakken die ik zelf heb opgezet, omdat je daarbij vaak op zoek gaat naar dingen die je zelf zou willen leren. Zoals de microscopie-cursus voor bachelorstudenten die ik samen met Gerda Lamers en Joost Willemse heb opgezet. Een unieke cursus is in Nederland.
Claessen: ‘Ik mis soms wel expertise in statistiek. Ik heb bijvoorbeeld nooit met het statistiekprogramma R gewerkt. Dat gebruiken al mijn AIOs en promovendi wel. Ik zou dus heel graag met het vak van Harald van Mil en Frans Rodenburg meedoen, experts op dit gebied.’
Schaaf: ‘Dat is ook een goede. Mijn studenten zijn soms beter in statistiek dan ik. Ze hebben een bepaalde moderniseringsslagen gemaakt waar wij nog niet aan toe zijn gekomen.’
Claessen: ‘Overigens lijkt een expeditie met Hans Slabbekoorn me ook superleuk. Om meer te leren over vogelgeluiden.’
Schaaf: ‘Dat is wel vroeg opstaan, dus voor mij zouden de vogels wel een beetje hun tijden moeten aanpassen. Maar het is zeker iets waar wij als opleidingsdirecteuren rekening mee moeten houden. Wij komen vanuit de moleculaire hoek, maar willen als OD natuurlijk aandacht besteden aan alle kanten van de biologie.’
Tot slot iets heel anders wat studenten ook nog van jullie wilden weten: wat is jullie lievelingskleur?
Claessen: ‘Blauw. En mijn lievelingsgetal is drie.’
Schaaf: ‘Daar heb ik al 40 jaar niet over nagedacht! Mijn dochter zou zeggen: “Grijs en donkerblauw, want je draagt alleen kleding in die kleuren.” Dat zal het antwoord dan wel zijn.’