Eredoctoraten voor Belgische viroloog Marc van Ranst en arabist Beatrice Gründler

De Universiteit Leiden biedt viroloog Marc van Ranst een eredoctoraat aan. Van Ranst was en is een van de belangrijkste adviseurs van de Belgische overheid tijdens de Covid-pandemie. Ook de Duitse arabist Beatrice Gründler krijgt een eredoctoraat aangeboden. De eredoctoraten worden uitgereikt tijdens de dies natalis van de Universiteit Leiden.

Marc van Ranst

Van Ranst, hoogleraar aan de KU Leuven, krijgt zijn eredoctoraat voor zijn belangrijke bijdragen aan de epidemiologie en de virologie. ‘Tijdens verschillende epidemieën, waaronder meest recent die van Covid-19, adviseerde u naast uw wetenschappelijk werk, de overheid. Daarnaast bent u een onvermoeibaar communicator, die via televisie, radio en kranten, maar ook de sociale media, standvastig het geluid van de ratio laat horen’, schrijft rector magnificus Hester Bijl aan Van Ranst.

Marc van Ranst. Foto: ANP

Beatrice Gründler

Beatrice Gründler, hoogleraar Arabische taal en literatuur aan de Freie Universität Berlin, krijgt een eredoctoraat voor haar werk op het gebied van het klassieke Arabisch. Ze heeft een baanbrekende rol gespeeld in het belichten van de Arabisch-Perzische literaire praktijk, de uitdrukking ervan in de manuscripttraditie en de transformaties ervan over religieuze, taalkundige en culturele grenzen heen.

Beatrice Gründler
Beatrice Gründler. Foto: DFG/David Ausserhofer/Freie Universität Berlin

Van Ranst krijgt het eredoctoraat op gezamenlijke voordracht van de decanen van drie faculteiten: Pancras Hogendoorn (Geneeskunde), Paul Wouters (Sociale Wetenschappen) en Erwin Muller (Governance and Global Affairs). Erepromotor is hoogleraar Klinische Epidemiologie Frits Rosendaal van het LUMC.

Gründler is voorgedragen door de faculteit Geesteswetenschappen met steun van de Universitaire Bibliotheken Leiden. Zij krijgt haar eredoctoraat uit handen van Petra Sijpesteijn, hoogleraar Arabisch.

Beide eredoctoraten worden uitgereikt op 8 februari 2023, tijdens de 448ste dies natalis van de Universiteit Leiden.