LUF-subsidie voor Ekaterina Pannebakker

De Commissie Wetenschappelijke Bestedingen van het Leids Universiteits Fonds (LUF) kent subsidies toe voor onderzoeks- en onderwijsprojecten. Namens de Faculteit der Rechtsgeleerdheid wordt deze ronde aan Ekaterina Pannebakker een LUF-subsidie toegekend.

Universitair docent Ekaterina Pannebakker ontvangt een LUF-subsidie voor haar onderzoek naar de locus sine lege in het conflictenrecht.

Privaatrechtelijke rechtsverhoudingen hebben regelmatig een internationaal karakter. Het conflictenrecht wijst dan naar het recht van het land dat op deze rechtsverhouding van toepassing is. Het conflictenrecht gaat ervan uit dat een rechtsverhouding plaatsvindt in een land. Een rechtsverhouding kan echter ook plaatsvinden op een territorium waarin geen rechtsstelsel geldt. Er is dan sprake van een locus sine lege. Voorbeelden van dergelijke rechtsverhouding zijn: een ongeval op een windmolen in de Noordzee buiten territoriale wateren of een geschil over de vraag wie eigenaar van deze windmolen is.

Indien het conflictenrecht naar een locus sine lege verwijst, voorziet het huidige wettelijk kader niet in een oplossing. Met de subsidie van het Leids Universitair Fonds, Fonds mr. S.J. Visser worden mogelijke oplossingen in kaart gebracht aan de hand van de theorie van het conflictenrecht en rechtspraak. De behoefte hieraan dient zich aan in de context van de maatschappelijke vragen die klimaatverandering en energietransitie met zich meebrengen. Booreilanden, windmolens en andere installaties waarbij duurzame energie wordt gegenereerd, worden immers vaak in een locus sine lege geplaatst. Daarnaast zijn private partijen steeds vaker betrokken bij de exploitatie van deze territoria.