Twee onderzoekers krijgen LUF Praesidium Libertatis Subsidie

Wetenschappers Anke Smits en Lucien van Beek hebben dit jaar een Praesidium Libertatis Subsidie gekregen. Smits is universitair docent bij het LUMC, Van Beek bij de Faculteit der Geesteswetenschappen. Beiden krijgen van het Leids Universitair Fonds (LUF) een bedrag van 75.000 euro.

Smits krijgt de subsidie voor haar onderzoek naar de ontwikkeling van een ‘hartpleister’. Die pleister moet het menselijk hart helpen herstellen, nadat het beschadigd is geraakt door een hartinfarct. ‘Mijn doel is om een pleister van biomateriaal te ontwikkelen die op het hart plakt, lokaal stoffen afgeeft die littekenvorming afremmen en herstel stimuleren, en tegelijkertijd steun biedt aan het weefsel om scheuren te voorkomen’, schrijft Smits over haar onderzoek.

Boogschutters

Lucien van Beek doet onderzoek naar de denkwijze van mensen in de oudheid en prehistorie door het gebruik van metaforen in de vroegste Indo-Europese talen te analyseren. Zelf schrijft hij over zijn project: ‘Homerus stelt sprekers voor als boogschutters, die pijlen op een geadresseerde afschieten. Dit onverwachte beeld blijkt ook te bestaan bij andere Oudgriekse auteurs en in verwante Indo-Europese talen. Dit doet vermoeden dat deze conceptuele metafoor al in de gemeenschappelijke vooroudertaal, het Proto-Indo-Europees (ca. 3500 v.Chr.), gangbaar was.’

De LUF Praesidium Libertatis Subsidie wordt toegekend aan jonge getalenteerde onderzoekers die in staat worden geacht vernieuwende en originele onderzoeksideeën (verder) te ontwikkelen. De subsidie wil ook een opstap bieden naar grotere beurzen. De subsidie omvat een geldbedrag van € 75.000, dat beschikbaar wordt gesteld vanuit de Stichting Praesidium Libertatis I, onderdeel van het LUF. De volgende aanvraagronde is in de zomer van 2024.