Zonnepanelen én sedum op het Snelliusdak: Een primeur voor Universiteit Leiden

Op een van de grootste daken van de Universiteit Leiden, het Snelliusdak, liggen sinds kort 590 zonnepanelen en 57.000 plantjes, wat het Snelliusdak het grootste gecombineerde dak van de Benelux maakt. Het dak werd op maandag 10 oktober feestelijk geopend door Annetje Ottow en Martijn Ridderbos, voorzitter en vice-voorzitter van het College van Bestuur, en Fleur Spijker, wethouder bij de gemeente Leiden.

Het dak is niet het eerste dak van de Universiteit Leiden met zonnepanelen. ‘Inmiddels hebben wij negen gebouwen voorzien van zonnepanelen, waarmee we de grens van 5.000 snel zullen passeren en flinke stappen maken in de richting van de energietransitie’, licht vicevoorzitter Martijn Ridderbos tijdens de opening toe. De 590 zonnepanelen wekken elk jaar een hoeveelheid energie op die vergelijkbaar is met het verbruik van 80 huishoudens.

Ook aan biodiversiteit is gedacht op het Snelliusdak. 57.000 plantjes met veertien verschillende soorten sedum trekken veel verschillende soorten insecten aan, en daarmee weer vogels en andere planten. Over twee jaar zijn ze volgroeid en zal het dak fungeren als ‘living lab’, waarbij de universiteit onderzoekt hoeveel de biodiversiteit van flora en fauna toeneemt. Ottow: ‘Ik vind het fantastisch dat dit dak met zijn 2.800 vierkante meter zo’n oase vormt voor alles wat leeft in deze omgeving en daarmee bijdraagt aan een prettiger leefklimaat voor dier en mens.’

De opening van het dak valt samen met de Dag van de Duurzaamheid. Wethouder Fleur Spijker is blij met het dak en benadrukt de urgentie van duurzaamheid: ‘Het dak is een prachtig voorbeeld van een duurzaam initiatief. Hopelijk krijgt het veel aandacht in de stad.’

Tekst: Nynke Smits
Foto banner: Marc de Haan