Boek over villa in Bandung toont band tussen Nederland en Indonesië

Een nieuw boek over Villa Isola in Indonesië laat een deel van de gezamenlijke geschiedenis van Nederland en Indonesië zien. Donderdag is het boek overhandigd aan Annetje Ottow, voorzitter van het College van Bestuur, en de Indonesische ambassadeur Mayerfas.

Villa Isola is een villa in art-decostijl in Bandung in Indonesië. De villa is rond 1932 gebouwd door de architect Charles Prosper Wolff Schoemaker als woonhuis voor de rijke krantenmagnaat Dominique Willem Berretty. Na zijn dood heeft het huis verschillende gebruikers gekend. Sinds 1954 is de villa het hoofdkwartier van de Universitas Pendidikan Indonesia en kreeg het gebouw de naam Bumi Siliwangi.

Het boek Villa Isola, Yang Bertahan Bersame Waktu-het gebouw dat de tijd doorstaat van Rahmat Kurnia van de Universiteit van Bandung, beschrijft de levensloop van Wolff Schoemaker en Berretty en hun nalatenschap. Wolff Schoemaker ontwikkelde zich tot een van de belangrijkste Nederlandse architecten in Nederlands-Indië. Berretty richtte, na een korte carrière als journalist, het persagentschap ANETA op. Dit persagentschap speelde een grote rol in de nieuwsvoorziening van Nederlands-Indië.

Schrijver Kurnia inspireerde zijn boek op de biografie die Gerard Termorshuizen en Coen van ’t Veer van de letterenfaculteit van de Universiteit Leiden schreven over Berretty en de studie van Jan van Dullemen over het leven en werk van Wolff Schoemaker. Het boek is een document geworden waarin een deel van de gezamenlijke geschiedenis van Indonesië en Nederland tot uitdrukking komt. Bovendien verschijnt het boek in een tijd waarin vergeving, toenadering en samenwerking tussen Indonesië en Nederland aan het licht zijn gekomen als belangrijke waarden die beide culturen verbinden.

Ottow en ambassadeur Mayerfas kregen het boek uit handen van Coen van 't Veer (docent bij het Centre for the Arts in Society) en Jan Joanknecht (klinisch psycholoog, ondernemer en familielid van Berretty). De overhandiging laat de band tussen Nederland en Indonesië zien en tussen Universiteit Leiden en Universitas Pendidikan Indonesia.

Foto's: Monique Shaw