Collegecolumn: Mijn zorgen over de toename van bedreigingen richting wetenschappers

Wetenschappers krijgen steeds vaker te maken met bedreiging, intimidatie en haatreacties. Daarom is het platform WetenschapVeilig gelanceerd. Hier kunnen bedreigde of geïntimideerde wetenschappers 24 uur per dag terecht voor hulp. Het is goed dat dit meldpunt er nu is. Tegelijkertijd is het verschrikkelijk dat het nodig is.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Deze keer is het de beurt aan Hester Bijl.

Toen ik net rector was, plakte het radicaal-rechtse platform Vizier op Links stickers op de voordeur van onder andere wetenschappers. Op de sticker stond dat de locatie werd geobserveerd. Een van onze wetenschappers, historicus Nadia Bouras, trof zo’n sticker op haar voordeur aan toen ze thuiskwam met haar kinderen. Vlak nadat het gebeurd was, belde ik haar. Dat was best aangrijpend. Door dat gesprek met Nadia realiseerde ik me pas goed hoeveel impact zo’n intimidatie heeft en dat het heel belangrijk is om snel steun te bieden, zoals hulp bij het doen van aangifte.

'Ik hoop dat we de samenleving met dit meldpunt duidelijk kunnen maken dat we bedreigingen niet tolereren en dat we achter onze medewerkers staan.'

Veel wetenschappers krijgen nu te maken met bedreigingen, intimidatie of haatreacties via social media of de mail. Dat is vreselijk. WetenschapVeilig zorgt dat deze wetenschappers 24 uur per dag ergens terecht kunnen om de juiste hulp te krijgen. Ik hoop ook dat we de samenleving met dit meldpunt duidelijk kunnen maken dat we bedreigingen niet tolereren en dat we achter onze medewerkers staan.

Als medewerker van onze universiteit kan je in eerste instantie bij je leidinggevende en decaan terecht. Zij worden ondersteund door de afdeling Veiligheidszaken, die altijd bereikbaar is. Het nieuwe meldpunt moet het voor alle wetenschappers in Nederland gemakkelijker maken de hulplijnen binnen hun instelling te bereiken. Op de website van WetenschapVeilig zijn ook nuttige adviezen te vinden voor wetenschappers, werknemers en werkgevers.

Ik maak mij zorgen over de toename van bedreigingen. Niet alleen vanwege medewerkers die ermee te maken krijgen, maar ook vanwege de wetenschap. De kern van academische vrijheid is dat wetenschappers zich vrij kunnen uitspreken. Door bedreigingen en intimidatie krijgen we te maken met zelfcensuur, wat de kwaliteit van wetenschap niet ten goede komt. Uiteindelijk is dat ook niet goed voor de maatschappij. Het mag niet zo zijn dat een wetenschapper belangrijke bevindingen niet naar buiten brengt omdat een deel van de samenleving daar agressief op reageert.

Deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl.