Collegecolumn: Spuigebouw is een magneet voor interdisciplinaire samenwerkingen

De universiteit ondertekende deze maand samen met een aantal samenwerkingspartners het huurcontract voor het gloednieuwe Spuigebouw. Wat betekent deze locatie voor de toekomst van de Campus Den Haag, Universiteit Leiden en de inwoners van de hofstad? Martijn Ridderbos vertelt erover in zijn collegecolumn.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Deze keer is het de beurt aan Martijn Ridderbos.

Momenteel hebben we zo’n 7.000 studenten en 21 opleidingen in Den Haag. We willen dit uitbreiden naar zo’n 10.000 studenten en ontwikkelen een aantal nieuwe bachelor- en masteropleidingen voor de Campus Den Haag op thema’s die passen bij Den Haag en waar wij zien dat aanbod mist. Dat vraagt om extra ruimte. Wij kiezen ervoor die ruimte in te vullen op een manier die past bij onze toekomstvisie, met een nadruk op interdisciplinair onderzoek en onderwijs.

Het Spuigebouw

Het Spuigebouw is een prachtige nieuwe locatie, niet alleen voor de groeiambitie van de universiteit, maar ook om ruimte te bieden aan verschillende samenwerkingspartners. Het is een mooi gebouw, en een plek waar kruisbestuiving tussen verschillende disciplines zal plaatsvinden. Dat kan zijn tussen onderzoekers en studenten van verschillende faculteiten en universiteiten, maar ook met bestuurders en professionals van bijvoorbeeld de gemeente, ministeries en zorginstellingen.

Bij de ondertekening voelde ik al de enorme energie bij alle betrokken partners. Het Spuigebouw werkt als een magneet voor allerlei vruchtbare samenwerkingen. We willen graag kijken hoe we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen versterken. Zo zal de Open Universiteit gebruik gaan maken van deze locatie, waarvan wij veel kunnen leren op het gebied van ‘een leven lang leren’. Daarnaast komt Universiteiten van Nederland in het gebouw. Ook met de TU Delft, het LUMC en de Universiteit van Edinburgh voeren wij gesprekken over de mogelijkheid van een plek in het gebouw.

Een open verbinding met de stad

Steeds vaker kiezen wij bij onze vastgoedontwikkeling voor een open verbinding met de stad. Het Spuigebouw moet laagdrempelig en toegankelijk zijn, niet alleen voor studenten. In Den Haag bouwen we aan een campus waar niet per se één faculteit of instituut zit, maar die voor de hele universiteit is, en voor de stad. De nieuwe ontwikkelingen versterken onze langdurige relatie met de stad en de gemeente, waar we erg blij mee zijn.

De verbinding met de inwoners van Den Haag zie je ook nadrukkelijk terug in het project ‘Kinderen van de stad’. Hierbij helpen onze studenten en onderzoekers kinderen die een taalachterstand hebben door hen rijke taal aan te bieden en zo hun woordenschat en kansen in het onderwijs te vergroten. Ook gaat onze Health Campus inwoners van de stad helpen op het gebied van gezondheid en vitaliteit. De grote vragen waar Den Haag mee te maken heeft, zoals huisvesting, migratie en betaalbare zorg, kunnen alleen opgelost worden door disciplines met elkaar te verbinden en samen te laten werken. Het Spuigebouw is daarvoor de ideale plek.

Deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl.