De dag van Jasper

Jasper Knoester startte op 1 januari als onze nieuwe decaan. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven als decaan.

Woensdag 16 november

‘Ik word vroeg wakker en ontbijt met de krant. Mijn vrouw Xuefei is gisteren naar China vertrokken, de komende vijf weken moeten de kinderen en ik samen met het huis op orde houden. De eerste 12 uur is dat in ieder geval goed gelukt!

'Geluk zit soms in kleine dingen.'

Wanneer de kinderen naar school zijn, begin ik de werkdag met e-mails. In de ochtend werk ik vanuit huis, zodat ik iemand kan opvangen die onze keukenafvoer komt ontstoppen. Leuk een verhuizing, maar je moet wel weer leren wat er allemaal mis kan gaan en wie dan kan helpen om op te oplossen. Het blijkt gelukkig goed te komen en met een afvoer die weer helemaal werkt en wat advies over onze warm-water installatie sluit ik de ochtend opgelucht af. Geluk zit soms in kleine dingen.

De timing is perfect, want in de middag ga ik naar Leuven voor een bijeenkomst van de Research Strategy Group van Una Europa, een alliantie van 11 toonaangevende Europese universiteiten waar we sinds dit jaar deel van uitmaken. Andere partners zijn bijvoorbeeld Edinburgh, Bologna, Leuven, Helsinki en Krakow. Goed gezelschap dus. Het idee is dat deze allianties, waarvan er inmiddels 44 bestaan, door intensieve samenwerking en uitwisseling van good practices, het Europese stelsel van hoger-onderwijs instellingen mondiaal versterken en belangrijke voeding aan nieuwe initiatieven van de Europese Commissie.

Onderweg bereid ik de stukken voor, gelukkig uitstekend voorzien van annotaties door Melissa Koops, hoofd Internationale Zaken aan het Rapenburg. Ook lees ik met plezier dat Xuefei goed in Shanghai is aangekomen, waar ze nu de eerste dagen in een quarantainehotel moet doorbrengen. Gelukkig met uitstekend internet en prima maaltijden op afroep, maar het zal desondanks niet meevallen.

Een korte wandeling in Leuven brengt me bij de vergadering. Ik ken de meeste mensen al van een eerdere bijeenkomst in het voorjaar. Leuk om iedereen weer te zien. We hebben vandaag bezoek van Stijn Delauré, die namens de Europese Commissie een interessante presentatie geeft over de European Research Area agenda (ERA). Hierop staan 20 belangrijke actiepunten, waaronder vele die ook voor onze faculteit actueel zijn: open science, partnerschappen, academische vrijheid, versterking van loopbaanpaden van wetenschappers, onderzoekbeoordeling, genderbalans, kennisbenutting in de maatschappij, et cetera. Allemaal onderwerpen die terug zullen komen in onze facultaire strategie.

Belangrijk op de ERA-agenda is ook het begrip “widening countries”: landen van de EU die wat meer in de periferie liggen en mede daardoor vaak ook minder kansen hebben in Europese fondswerving. Er komen nieuwe Europese programma’s, waarin het grootste deel van de middelen bestemd is voor wetenschappers uit deze landen. Una Europa heeft onder leiding van de Jagiellonian University uit Krakow een voorstel in ontwikkeling waarin op uitstekende wijze wordt ingespeeld op dit instrument en waarmee een win-win situatie kan ontstaan voor alle betrokken partners. Er is veel bijval voor het idee, hoewel er ook enige zorg is of de middelen die de Europese Commissie ter beschikking stelt wel voldoende zijn om werkelijk effect te creëren.

Op de terugweg praat ik na met Karin Horsman, directeur Strategie en Academische Zaken van onze universiteit, en lees stukken voor morgen. Een avondmaaltijd blijkt op de overstapstations moeilijk te vinden, dus het is goed dat de kinderen wat pizza hebben overgelaten. Ik leg nog wat wiskunde uit aan Jasmijn en doe de laatste voorbereidingen voor morgen, intussen constaterend dat de afvoer het nog steeds prima doet. Wat een weelde!’