Den Haag krijgt ‘universitair centrum’ in voormalig Hudson’s Bay gebouw in het hart van de stad

De Universiteit Leiden neemt samen met de Open Universiteit en Universiteiten van Nederland per 2025 het Spuigebouw aan de Grote Marktstraat 48-50/Spui 3 in het centrum van Den Haag in gebruik. Op 7 november tekenden de partners de huurcontracten.

Eerder tekende de Universiteit Leiden al een huurcontract met verhuurder CBRE Investment Management om de groei van de Haagse campus van de universiteit te faciliteren. De huidige overeenkomsten betreffen een contract met de Universiteit Leiden als hoofdhuurder van het gebouw en contracten met de partners die een gedeelte van het gebouw huren. Mogelijk huren in de toekomst nog meer strategische partners ruimte in het gebouw, zo lopen er onder anderen gesprekken met het LUMC.

Erwin Muller (bestuurder Campus Den Haag) en Martijn Ridderbos (vicevoorzitter van het College van Bestuur, Universiteit Leiden)

Martijn Ridderbos, vicevoorzitter van het College van Bestuur, Universiteit Leiden: ‘Ik ben erg blij met deze gezamenlijke volgende stap in de ontwikkeling van een breed universitair centrum in Den Haag en de steun van de gemeente voor dit initiatief. Met dit centrum in het hart van de stad willen we vanuit onderzoek en onderwijs bijdragen aan de ontwikkeling van de stad en aan oplossingen voor uitdagingen waar Den haag als grote (internationale) stad voor staat.’

Geen toevallige huisgenoten

De partners zijn geen toevallige huisgenoten. De Open Universiteit en de Universiteit Leiden zien kansen om samen te werken op thema’s zoals kunstmatige intelligentie, duurzaamheid en safety & security, maar ook wordt gedacht aan nieuw aanbod voor ‘leven lang ontwikkelen’ (LLO). Universiteiten van Nederland, het verband waarin de veertien Nederlandse universiteiten samen aan een sterke universitaire sector werken, is er voor alle universiteiten van Nederland en ziet er naar uit zich te vestigen in deze universitaire omgeving. Naast de inhoudelijke samenwerking gaan de partners slim gebruik maken van de gezamenlijke faciliteiten in het gebouw, zoals het restaurant, koffie- en studieplekken.

Plannen en verbouwing

De Open Universiteit wil van het centrum in Den Haag echt een flagship maken, met state-of-the-art voorzieningen voor haar hybride onderwijs en voor publiekspresentaties. Universiteiten van Nederland, ook op dit moment gehuisvest in het centrum van Den Haag, ziet dit als perfecte plek dichtbij de politiek en de universiteiten. De verhuurder zal het voormalige Hudson’s Bay pand de komende jaren grootschalig renoveren en geschikt maken voor gebruik door de universitaire partners. De start van de renovatiewerkzaamheden staat gepland in de eerste helft van 2023 met oplevering in het derde kwartaal van 2024.

Universiteitscampus Den Haag

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Fotografie: Ehlana van Roijen