ERC Starting Grant voor onderzoeker Eduard Fosch-Villaronga

Eduard Fosch-Villaronga ontvangt een Starting Grant van de European Research Council (ERC). Met deze subsidie van 1,5 miljoen euro worden jonge getalenteerde wetenschappers in staat gesteld hun eigen project te starten, een onderzoeksteam te leiden en hun ideeën te implementeren.

Eduard Fosch-Villaronga

Eduard Fosch-Villaronga ontvangt de beurs voor zijn project SAFEandSOUND. Hiermee wil hij zorgrobots veilig en geschikt maken voor de samenleving.

Er is een groeiende kloof tussen de snelheid van de beleidscyclus en die van technologische verandering, legt de onderzoeker uit. ‘Deze kloof is goed zichtbaar in robotica in de gezondheidszorg, waar het beleid verdeeld is en de problemen die robots met zich meebrengen niet geheel afdekt. Deze ontkoppeling heeft tot gevolg dat robotontwikkelaars essentiële juridische afwegingen niet in hun ontwerpen integreren, de veiligheid van de gebruiker niet altijd wordt gegarandeerd en er systemen ontwikkeld worden die schade kunnen toebrengen aan patiënten. Terwijl andere sectoren profiteren van empirisch onderbouwd beleid dat beleidsdoelen vertaalt in praktische richtlijnen, moeten deze kaders voor robottechnologie nog ontstaan.'

SAFEandSOUND heeft de ambitie om de beleidscyclus te verbinden met gegevens die zijn gegenereerd in robottestzones om empirisch onderbouwde beleidsvorming voor robottechnologieën te ondersteunen. Het project onderzoekt hiaten in de regelgeving voor fysiek ondersteunende robots zoals exoskeletten en sociale robots uit verschillende bronnen, test deze problemen in experimentele zones, onderzoekt hoe beleidsrelevante gegevens uit dergelijke experimenten kunnen worden gegenereerd en gebruikt deze voor beleidswijziging, ontwerpvereisten en een handvest voor gebruikersrechten.

Dit artikel gaat verder in het Engels.