Germaine Rekwest ondersteunt Curaçaose minister bij fiscaal verdragsbeleid

Minister Silvania van Curaçao heeft bekendgemaakt dat Germaine Rekwest, die in september aan de Universiteit Leiden promoveerde, hem gaat ondersteunen bij het verdragsbeleid voor Curaçao. Dat maakte de minister bekend in zijn reisverslag.

Germaine Rekwest (Foto: Pascale van Reijn)

Javier Silvania is minister van Financiën op Curaçao. Hij was aanwezig bij de promotie van Rekwest op woensdag 28 september 2022.

Voor haar proefschrift deed Rekwest onderzoek naar het (ontbreken van een) belastingverdragennetwerk van Curaçao. Het land heeft, ondanks verdragsonderhandelingen met meerdere landen, geen belastingverdragennetwerk. Naar de achterliggende redenen is tot nu toe weinig aandacht besteed, terwijl een belastingverdragennetwerk belangrijk is voor de Curaçaose economie.

Het doel van dit onderzoek was niet om te komen tot inhoudelijke aanbevelingen ten aanzien van een verdragsbeleid of modelverdrag, maar tot de randvoorwaarden voor het opbouwen van een fiscaal verdragsnetwerk. De beleidsmatige voorwaarden voor het opbouwen van een belastingverdragennetwerk zijn gepresenteerd in de vorm van een afwegingskader. Door middel van literatuuronderzoek en interviews met verdragsonderhandelaars zijn de knelpunten geïdentificeerd.

Germaine Rekwest werd bij haar promotieonderzoek begeleid door prof.dr. P. Kavelaars (Erasmus University Rotterdam) en prof.dr. I. Mosquera Valderrama (Universiteit Leiden).  Het proefschrift van Germaine Rekwest is opgenomen in het Leids repositorium en is te bekijken via de volgende link https://hdl.handle.net/1887/3464675.