Keuzegids: zes topopleidingen bij Geesteswetenschappen

Zes opleidingen van de Faculteit Geesteswetenschappen hebben van de Keuzegids het predicaat ‘topopleiding’ gekregen. Het gaat om de bachelors Duitse taal en cultuur, Griekse en Latijnse taal en cultuur, Latijns-Amerikastudies, Oude Nabije Oosten-studies, Religiewetenschappen en Russische studies.

Duitse taal en cultuur

De opleiding Duitse taal en cultuur scoort over de hele linie hoog. Zowel de inhoud als de toetsing, de docenten en de sfeer van de opleiding krijgt de hoogste score toegekend.

Griekse en Latijnse taal en cultuur

Griekse en Latijnse taal en cultuur kun je op vier plekken in Nederland studeren, maar de bachelor in Leiden scoort het hoogst in de Keuzegids. Studenten zijn vooral te spreken over de inhoud van de opleiding, de toetsing, de docenten en de sfeer.

Latijns-Amerikastudies

Latijns-Amerikastudies is een uniek programma in Nederland. Hoewel de aansluiting op de arbeidsmarkt nog beter zou kunnen, scoort de opleiding op de andere punten ver bovengemiddeld. Ook bij deze bachelor zijn studenten vooral enthousiast over de inhoud, toetsing, docenten en sfeer van de opleiding.

Oude Nabije Oosten-studies

Oude Nabije Oosten-studies scoort over de gehele linie ver bovengemiddeld. Deze voor Nederland unieke bachelor wordt door studenten gewaardeerd vanwege de inhoud, toetsing, docenten, sfeer en aansluiting op de arbeidsmarkt.

Religiewetenschappen

De Leidse bachelor Religiewetenschappen is dit jaar opnieuw een topopleiding. De voorbereiding op hun verdere loopbaan zou volgens studenten nog beter kunnen, maar inhoudelijk zijn zij enthousiast. De scores voor de inhoud, toetsing, docenten en sfeer zijn hoog.

Russische studies

Russische studies is dit jaar voor het eerst een topopleiding. De bachelor onderscheidt zich volgens studenten door de goede docenten en toetsing.

De Keuzegids beoordeelt jaarlijks alle opleidingen in het mbo, hbo en wo. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van de studentenoordelen uit de Nationale Studenten Enquête (NSE), arbeidsmarktcijfers van het Researchcentrum voor Onderzoek en Arbeidsmarkt (ROA) en studiesuccescijfers van de Vereniging van Universiteiten (VSNU). Opleidingen kunnen maximaal 100 punten krijgen. Vanaf 75 punten mogen zij zichzelf topopleiding noemen.