Nationaal platform voor bedreigde wetenschappers gelanceerd

Wetenschappers krijgen regelmatig te maken met bedreiging, intimidatie en haatreacties. Daarom lanceren de Universiteiten van Nederland (UNL), NWO en KNAW op 7 november 2022 het platform WetenschapVeilig.

Op de website www.wetenschapveilig.nl kunnen wetenschappers die bedreigd of geïntimideerd worden 24 uur per dag terecht voor hulp. Het primaire doel van WetenschapVeilig is om wetenschappers die te maken hebben met bedreiging of agressie, zo snel mogelijk bij de juiste hulp binnen hun instelling te krijgen.

De Universiteit Leiden ondersteunt het nieuwe meldpunt. Wetenschappers kunnen op wetenschapveilig.nl een melding doen, die beveiligd wordt doorgestuurd naar hun werkgever. De werkgever neemt binnen één werkdag contact op met de melders, om te kijken welke hulp passend en mogelijk is. Daarnaast is er ook een 24/7 meldkamer waar wetenschappers in geval van urgentie telefonisch terecht kunnen.

Meer informatie is te vinden op de site van Universiteiten van Nederland.