Studenten beter laten lezen met behulp van interactieve teksten

Met het programma FeedbackFruits kun je online vragen en discussiepunten toevoegen aan een tekst. Dit helpt studenten de stof te begrijpen en de docent krijgt voorafgaand aan het college inzicht in wat studenten moeilijk vinden. Eric Storm vertelt over zijn aanpak.

Wat heb je gemaakt?

'Ik heb een interactief document gemaakt voor studenten. met behulp van het programma Feedback Fruits.'

Wat was de aanleiding?

'Ik gaf een werkcollege over de geschiedenis van het nationalisme en wilde mijn studenten een hoofdstuk uit een nog door mij te publiceren boek laten lezen.'

Hoe was de opzet van jouw cursus?

'In een werkcollege laat ik studenten altijd eerst kennismaken met belangrijke secundaire literatuur. Soms zijn dit hoofdstukken uit een klassieke studie, vaak ook recente artikelen. Het doel is om studenten bekend te maken met relevante inzichten en ze ook inspiratie op te laten doen voor het redelijk omvangrijke werkstuk dat ze zelf moeten schrijven voor deze cursus.'

Hoe heb je het aangepakt?

'In Feedback Fruits kun je documenten uploaden. Studenten kunnen dan opmerkingen en vragen plaatsen bij de tekst en ook de toevoegingen van anderen lezen. Bovendien kunnen ze op elkaar reageren.'

Wat is het voordeel van deze methode (zowel voor jou als docent als voor de studenten)?

'Feedback Fruits is een prachtige vorm van blended learning. Studenten zijn niet alleen vooraf actief bezig met de stof, maar ze kunnen ook al met elkaar in discussie treden. Als docent kun je vóór het daadwerkelijke college al heel makkelijk zien wat studenten begrijpen van een tekst of waar ze moeite mee hebben. In dit specifieke geval was het voor mij ook handig om feedback op mijn eigen manuscript te krijgen.

Voor studenten is het fijn om meteen, heel laagdrempelig, kwesties aan de orde te kunnen stellen die niet helemaal duidelijk zijn, of te filosoferen over ideeën die ze interessant vinden. Bovendien kunnen ze ook zien waar anderen mee worstelen of wat hun medestudenten inspireert. Ten slotte kunnen ze elkaar ook meteen helpen, door uitleg te verschaffen aan een medestudent.

Een bijkomend voordeel is dat je kunt instellen dat het document niet gedownload kan worden; bij nog niet gepubliceerde teksten is dat wel handig.'

Wat zijn de aandachtspunten?

'Ik heb dit bij twee verschillende werkcolleges toegepast. Beide colleges vonden plaats met relatief kleine groepen in coronatijd. Dus uiteindelijk waren de studenten niet heel erg actief. Het was misschien verstandig geweest om ze ook gerichte opdrachten mee te geven, zodat ze meer met de teksten hadden gedaan.'

Heb je tips voor andere docenten?

'Feedback Fruits is ook uitermate handig voor close-reading. Mijn collega Maartje Janse – die ook op de lunchbyte uitleg zal geven – heeft het gebruikt voor het analyseren van primaire bronnen.

Je moet van te voren wel nadenken over wat je verlangt van studenten. Je kunt ze met gerichte opdrachten sturen, maar als iedereen op dezelfde plek in de tekst een opmerking plaatst wordt de kantlijn waar deze opmerkingen verschijnen erg onoverzichtelijk. Een alternatief zou zijn om studenten in kleine groepjes in te delen; of je kunt zoals ik deed studenten de vrijheid geven om opmerkingen te plaatsen bij passages/kwesties die zij zelf niet begrepen of juist bijzonder interessant vonden.

Feedback Fruits is overigens zeer gebruikersvriendelijk. Ik heb na een tip van Maartje dat dit een handig programma was alles zelfstandig uitgevonden en het uploaden van een tekst en het geven van instructies is zo gefikst. Bovendien is het volledig in Brightspace geïntegreerd, dus je hebt geen extra software of nieuwe digitale omgeving nodig.'

Lunchbyte - Hoe zorg ik dat studenten teksten beter lezen? (14 december)

Wil je meer weten over hoe Eric Storm en Maartje Janse het Interactieve document van FeedbackFruits inzetten in hun onderwijs? Kom naar de lunchbyte op 14 december om 12 uur! De lunchbyte is gratis en inclusief lunch.

Meld je aan voor de lunchbyte