Uitreiking Lorentzmedaille in Leiden bijgewoond door minister Dijkgraaf

Als onderdeel van Leiden European City of Science reikte de KNAW gister in het Academiegebouw de vierjaarlijkse Lorentzmedaille uit aan natuurkundige Daan Frenkel. De uitreiking was in samenwerking met het Lorentz Center en werd bijgewoond door minister van Onderwijs Cultuur & Wetenschap Robbert Dijkgraaf.

De Lorentzmedaille wordt iedere vier jaar door de KNAW uitgereikt aan een onderzoeker die een grote bijdrage heeft geleverd aan de theoretische natuurkunde. Daan Frenkel, emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Cambridge, ontving hem dit jaar voor zijn baanbrekende onderzoek naar computersimulaties. Hij pionierde met computersimulaties om scheikundige en natuurkundige processen na te bootsen. Frenkels onderzoek ligt aan de basis van een groot aantal theoretische en experimentele onderzoeken naar het gedrag van suspensies: vloeistoffen met daarin onoplosbare bol-, staaf- en plaatvormige deeltjes. Meer dan de helft van de Lorentzmedaillewinnaars ontving later een Nobelprijs.

Nadat de overhandiging van de onderscheiding volgde een gesprek tussen minister Dijkgraaf, rector magnificus Hester Bijl en laureaat Daan Frenkel. Leids bijzonder hoogleraar en natuurkundige Ivo van Vulpen leidde de discussie langs verschillende thema’s. Zo spraken zij over interdisciplinair onderzoek in het Nederlandse academische landschap, diversiteit en de rol van vrijheid op de universiteit. Ook de zorgen om het gebrek aan technici, zowel academisch als praktisch geschoold, kwamen aan bod.