Nationaal monumant slavernijverleden

Beste boeken van 2022 over het slavernijverleden volgens de Volkskrant

De Volkskrant publiceerde onlangs een lijst van de beste boeken op het gebied van slavernijverleden die in 2022 gepubliceerd zijn. Twee van de drie boeken op de lijst werden (mede) geschreven door medewerkers van de Faculteit Geesteswetenschappen.

In de lijst zijn o.a. Het koloniale en slavernijverleden van Hofstad Den Haag en De grootste slavenhandelaren van Amsterdam opgenomen.

In Het koloniale en slavernijverleden van Hofstad Den Haag belichten Esther Captain en Valita Smeulders (beide onderzoekers bij het KITLV) samen met Gert Oostindie (emeritus hoogleraar koloniale en postkoloniale geschiedenis) het slavernijverleden van Den Haag vanuit allerlei hoeken. Hierbij laten ze zien dat dat de koloniale geschiedenis en de dekolonisatie allerlei sporen hebben achtergelaten in de stad, in de cultuur en architectuur.

In De grootste slavenhandelaren van Amsterdam vertellen Ramona Negrón (promovenda) en Jessica den Oudsten (alumna ResMA Cities, Migration and Global Interdependence) aan de hand van de reis van een van de eerste private slavenschepen, ’t Gezegende Suikerriet (1743-1745), het tot nu toe onbekende verhaal van de slaafgemaakte mensen en de bemanningsleden aan boord, de betrokken plantage-eigenaren in Suriname en de werkwijze van Amsterdams grootste slavenhandelaren.

Meer weten?

Het volledige artikel is terug te lezen op de website van de Volkskrant.