Bouwvakkers Gorlaeus Gebouw in het zonnetje gezet tijdens hoogste punt viering

Donderdag 8 december vierden de projectteams van de Universiteit Leiden en Heijmans Utiliteit samen met de betrokken bouwvakkers het bereiken van het hoogste punt van bouwfase 2a Gorlaeus Gebouw. Een belangrijke mijlpaal in de bouw en traditiegetrouw hét moment om de bouwvakkers in het zonnetje te zetten en ze te bedanken voor hun werk.

Pannenbier

Om te vieren dat het hoogste punt is bereikt, werd zoals gebruikelijk bier geschonken. Pannenbier, welteverstaan. Een eeuwenoude traditie waarbij het feestje wordt georganiseerd door de opdrachtgever. De term pannenbier verwijst naar de dakpannen die kunnen worden gelegd wanneer het hoogste punt is bereikt. Onderdeel van de traditie is het hijsen van de vlag.

Mede dankzij de inspanningen van de bouwvakkers loopt het project, dat in de zomer van 2021 van start ging, nog steeds op planning. Gezien de marktontwikkelingen is dit niet heel vanzelfsprekend; er is minder personeel beschikbaar en bouwmaterialen zijn lastiger verkrijgbaar.

Planning

Eind van dit jaar zijn het dak en de gevels dicht. In januari 2023 starten de indeling en de afwerking binnenin de nieuwbouw: binnenwanden, plafonds, dekvloeren. De oplevering staat gepland voor eind 2023. Dan heeft het Gorlaeus Gebouw een nieuwe hoofdentree, een brasserie, bibliotheek, een science bar voor de studieverenigingen, extra onderwijszalen en laboratoria.

Inmiddels is begonnen met rondleidingen zodat medewerkers kunnen zien waar ze komen te werken. Ook in het nieuwe jaar zal deze mogelijkheid worden geboden.

Impressies van de hoogste punt viering

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of