Dit was 2022! Een overzicht van Geesteswetenschappen in het nieuws

Na twee jaar coronamaatregelen gingen we in 2022 weer ‘terug naar normaal’. Migratie, verkiezingen, het slavernijverleden, Rusland en Oekraïne waren veelbesproken onderwerpen. Een terugblik aan de hand van de best gelezen nieuwsartikelen en andere gebeurtenissen.

Kabinet op het bordes met tekstwolken bij Leidse alumni

Januari | Een vijfde bewindslieden Rutte IV studeerde in Leiden

Het nieuwe kabinet is eindelijk van start gegaan. Zes bewindslieden studeerden in Leiden en daarmee is onze universiteit opnieuw de hofleverancier van het kabinet. Wie zijn die alumni?

Poetin

Februari | ‘Poetin wil serieus worden genomen’

André Gerrits duidt de situatie in Rusland, want ineens waren ze er; de Russische soldaten aan de grens met Oekraïne. Sindsdien domineren berichten over spanningen tussen Rusland enerzijds en de Verenigde Staten en Europa anderzijds het nieuws. Wat is er aan de hand?

Baby met speeltje op de voorgrond, vrouw bij het bed op de achtergrond

Maart | Baby's kunnen (misschien) tóch geen taalregels leren

Jarenlang was het vrijwel een zekerheid onder taalwetenschappers: baby's zouden al vanaf zeven maanden oud taalregels kunnen leren. Nieuw onderzoek trekt deze zekerheid in twijfel. Andreea Geambașu, Sybren Spit en Claartje Levelt leidden het onderzoek met een consortium van vier Nederlandse babylabs.

Oekraïnse vrouwen en kinderen lopen met koffers en tassen

April | Studenten Russisch zetten taalkennis in bij hulp Oekraïense vluchtelingen

Wat begon als een oproep in een Facebookgroep, is uitgemond in een vaste groep studenten van de bachelor Russische studies en de master Russian and Eurasian Studies die Oekraïense vluchtelingen helpt. Bij verschillende opvangcentra zijn ze de schakel tussen Oekraïense vluchtelingen en hulpverleners.

Thierry Baudet kijkt op z'n telefoon in de Tweede Kamer

Mei | FVD-politici versterken antisemitisme op Twitter

Politici van Forum voor Democratie retweeten regelmatig antisemitische accounts.Zo promoten FVD-politici spelers in een socialemedianetwerk waarin antisemitisme gemeengoed is, variërend van complottheorieën tot extreme haatberichten over Joden die kinderbloed drinken. Dat blijkt uit analyse van Nieuwscheckers en Textgain.

Stedelijk sraatbeeld Belarus

Juni | Belarus is de laatste Russische bondgenoot in Europa

Hoewel alle Europese landen de Russische invasie in Oekraïne hebben veroordeeld, is er één land waar Rusland nog op kan rekenen: Belarus. Rusland heeft zelfs het grondgebied van Belarus gebruikt als springplank voor de invasie. Matthew Frear licht de strategie van het land en zijn loyaliteit aan Rusland toe.

Drie jonge vrouwen met een hidjab praten en lachen

Juli | Wat kan Europa leren van islamitisch denken?

Islamitisch bankieren, vrijheid van religie, LGBTQ+-acceptatie en educatie zijn onderwerpen die Europese moslims belangrijk vinden voor hun toekomst. Maurits Berger werkt samen met moslims voor zijn citizen science project: ‘Moslims zijn lang in een defensieve positie geplaatst. Nu kunnen we laten zien wat moslims kunnen bijdragen.’

Skyline van Taipei bij schemering

Augustus | Wat zit erachter de spanningen tussen China en Taiwan?

Het was nog even spannend of de prominente Amerikaanse politicus Nancy Pelosi naar Taiwan zou afreizen. Maar afgelopen dinsdag kwam ze - tot groot ongenoegen van China - toch op bezoek. Casper Wits vertelt waarom China zo fel reageerde en wat het bezoek voor gevolgen kan hebben.

Menigte die vlaggen wapperen tijdens een rally

September | Waarom links juist nú in Latijns-Amerika momentum heeft

Op de politieke kaart van Latijns-Amerika wint links steeds meer terrein. De verkiezingen in Colombia zijn het meest recente voorbeeld. Maar waarom die ruk naar links? Patricio Silva vertelt over de huidige politieke situatie in de regio.

Foto van de zaal in Wijnhaven waar het debat plaatsvond. Het publiek zit in de zaal, voorin de panelisten waarvan een via videobeeld op een scherm.

Oktober | Het WK Qatar boycotten of juist aangrijpen voor aandacht?

In november begint het WK voetbal in Qatar. Het is een toernooi dat al jaren onderwerp is van discussie. Niet alleen vanuit sportief oogpunt: het is vooral de mensenrechtensituatie in Qatar die onder het vergrootglas ligt. Experts debatteren vanuit verschillende disciplinesover het sportevenement.

Rishi Sunak loopt naar het katheder voor zijn eerste toespraak als de Britse premier.

November | Wat doet de economische en politieke onrust met de Britten?

Het zijn roerige tijden in het Verenigd Koninkrijk. De levenskosten zijn hoog, waardoor veel mensen kunnen moeilijk rondkomen, en het waren onstuimige politieke maanden. Anne Heyer vertelt welke invloed dat kan hebben op de politieke perceptie en participatie van de bevolking.

Foto van het slavernijmonument in Rotterdam. Op een gestileerd dansen vier figuren: de eerste tot slaafgemaakt is geketend en bij de vierde is de keten losgebroken.

December | ‘Het kabinet heeft zijn eigen probleem gecreëerd door haast te maken’

De excuses voor het slavernijverleden? Daar had het kabinet beter wat langer de tijd voor kunnen nemen, vindt Karwan Fatah-Black. ‘Jammer dat de uitkomsten van het onderzoek niet zijn afgewacht.’

Dit was een selectie van de meer dan 500 nieuwsitems over de Faculteit Geesteswetenschappen die dit jaar werden gepubliceerd. Wil je meer lezen? Kijk dan op deze pagina voor het volledige nieuwsoverzicht. De facultaire redactie wil iedereen bedanken voor hun harde werk en inzet. Fijne feestdagen en op een jaar vol nieuwe verhalen!